Kursplan - Vetenskapliga metoder
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE057
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sjukgymnastik, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Kvantitativ metod från början
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 169 s.
ISBN: 91-44-04594-8 LIBRIS-ID: 10158603
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s.
ISBN: 978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID: 10654117
Kompendier
ATT SKRIVA VETENSKAPLIGT Riktlinjer för examens-/självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd.
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
URL: Länk
Artiklar
Qualitative content analysis in nursing research: concepts procedures and measurees to archive trustworthiness, volym 24 (2)
Nursing Education Today, 2004
-
Böcker
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Kvantitativ metod från början
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 169 s.
ISBN: 91-44-04594-8 LIBRIS-ID: 10158603
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s.
ISBN: 978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID: 10654117
Kompendier
ATT SKRIVA VETENSKAPLIGT Riktlinjer för examens-/självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd.
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
URL: Länk
Artiklar
Qualitative content analysis in nursing research: concepts procedures and measurees to archive trustworthiness, volym 24 (2)
Nursing Education Today, 2004
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om forskningsprocessen, kvantitativa och kvalitativa metoder, planering av studier och designval relaterat till olika forskningsfrågor. Studenten ska även utveckla ett kritiskt förhållningssätt till kunskap och forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 självständigt söka litteratur i vetenskapliga databaser
2 redogöra för forskningsprocessens delar, samband mellan forskningsproblem, forskningsansats, datainsamling, metodval och rapportering
3 beskriva grundläggande metoder för beskrivning och analys av data inom kvantitativ- och kvalitativ forskningsansats
4 sammanfatta och värdera forskningsresultat
5 redogöra för forskningsetiska överväganden
6 identifiera ett problemområde, självständigt formulera och utveckla en projektidé/PM och göra en bakgrundsbeskrivning med syfte och frågeställningar
7 tillämpa ett korrekt skriftspråk med adekvat användning av begrepp och följa ett referenssystem
Innehåll
Litteratursökning
Genomgång av forskningsprocessen
Formulering av forskningsproblem, syfte, hypotes/frågeställning
Kvantitativa och kvalitativa metoder
Forskningsetik
Rapportskrivande
Referenshantering
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom självstudier samt föreläsningar, seminarium, handledning, diskussioner via nätbaserad informations- och kommunikationsteknologi.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen eller fysioterapeutexamen eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 2 hp, avseende lärandemål 1, 4 och 6-7. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 0,5 hp, muntlig presentation av inlämningsuppgift och opposition av annan kursdeltagares inlämningsuppgift avseende lärandemål 2 och 4-5. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 5 hp, skriftlig individuell hemtentamen avseende lärandemål 2-3 och 5. betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Välgodkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter OVA019.