Kursplan - Professionsblock 3
Omfattning
30 hp
Kurskod
VAE044
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samarbete föräldrar-personal vid elevhem och vårdhem för psykiskt utvecklingsstörda
Stockholm : Allmänna barnhuset [distributör], 1985 - 53, [1] s.
ISBN: 91-86678-04-3 ; 20:00 LIBRIS-ID: 7759832
Att vara äldre : "- man har ju sina krämpor -"
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 250 s.
ISBN: 91-44-03043-6 LIBRIS-ID: 9468702
Barns och ungas rätt i vården
Stockholm : Stiftelsen Allmänna barnhuset, 2010 - 196 s.
ISBN: 9186678043 LIBRIS-ID: 11906928
URL: Länk
Handledande samtal
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 120 s.
ISBN: 9789144055725 LIBRIS-ID: 11777744
Omvårdnadens grunder. : Ansvar och utveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, cop. 2009 - 512 s.
ISBN: 9789144049076 LIBRIS-ID: 11658058
Omvårdnadens grunder. : Hälsa och ohälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, cop. 2009 - 852 s.
ISBN: 9789144048765 LIBRIS-ID: 11659553
Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, cop. 2009 - 478 s.
ISBN: 9789144049069 LIBRIS-ID: 11659554
Sjuksköterska med uppdrag att leda
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 150 s.
ISBN: 9789144056418 LIBRIS-ID: 11568343
FASS : förteckning över humanläkemedel.
Stockholm : Läkemedelsindustriföreningen (LIF), 2012 - 2161 s.
ISBN: 9789185929108 (A-L) LIBRIS-ID: 12505299
URL: Länk
Det vårdande samtalet
Åbo : Åbo Akademis förlag, 2003 - 122 s.
ISBN: 951-765-119-8 LIBRIS-ID: 8855959
URL: Fulltext
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
43. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 833 s.
ISBN: 978-91-47-10775-9 (korr.) LIBRIS-ID: 12454725
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre
Stockholm : Liber, 2010 - 516 s.
ISBN: 978-91-47-09358-8 LIBRIS-ID: 11372475
URL: Omslagsbild
Hemmets vårdetik : om vård av äldre i livets slutskede
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 276, [4] s.
ISBN: 91-44-02291-3 LIBRIS-ID: 10576974
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Å se og å innse : om ulike former for evidens
Oslo : Akribe, 2009 - 179 s.
ISBN: 978-82-7950-104-6 LIBRIS-ID: 11336832
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011 : tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor : stöd för styrning och ledning
Stockholm : Socialstyrelsen, 2011 - 128 s.
ISBN: 978-91-86885-66-3 LIBRIS-ID: 12511305
Pediatrisk omvårdnad
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2009 - 356 s.
ISBN: 9789147093274 LIBRIS-ID: 11445058
Grundläggande folkhälsovetenskap : Kristina Pellmer, Bengt Wramner, Håkan Wramner ; [foto: Håkan Wramner]
3., kompletterade uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 264 s.
ISBN: 978-91-47-10549-6 LIBRIS-ID: 12744909
Yrkesmässig handledning - mer än ord
3., [uppdaterade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 323 s.
ISBN: 9789144055886 LIBRIS-ID: 11746904
Vårdande vid psykisk ohälsa : på avancerad nivå
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 432 s.
ISBN: 9789144056500 LIBRIS-ID: 11859895
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning & klinisk verksamhet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 192 s.
ISBN: 9789144056449 LIBRIS-ID: 12118369
Äldres hälsa och ohälsa : en introduktion till geriatrisk omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 310 s.
ISBN: 978-91-44-05353-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11707589
Artiklar
Evidence: To see or not to see, volym 4
Nursing science quarterly, 2010
What counts as evidence in evidence-based practice
Journal of Advanced Nursing, 47 (1), 2004
Internetadresser
Att leda en evidensbaserad praktik - en guide för chefer i socialtjänsten
Socialstyrelsen, 2012
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
Stockholm : Socialstyrelsen, 2005 - 1 PDF-fil (17 bl.)
URL: Länk
SOSFS 2011:9: Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Socialstyrelsen,
URL: Länk
Strategi för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete
Stockholm Svensk sjuksköterskeförening, 2008
URL: Länk
Referenslitteratur
Introduktion till klinisk psykiatri
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 318 s.
ISBN: 978-91-44-04936-6 LIBRIS-ID: 10674788
Att förändra socialt arbete : forskare och praktiker om implementering
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 188 s.
ISBN: 978-91-7205-612-1 LIBRIS-ID: 11210438
Sjuksköterskan i kommunens äldrevård och äldreomsorg
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 159 s.
ISBN: 978-91-7205-578-0 LIBRIS-ID: 11704377
Geriatriska sjukdomar
3., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 365 s.
ISBN: 978-91-44-05510-7 LIBRIS-ID: 11789345
Palliativ medicin och vård
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 432 s.
ISBN: 978-91-47-10538-0 (inb.) LIBRIS-ID: 12744908
Strategi för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2008 - 31 s.
ISBN: 978-91-85060-13-9 LIBRIS-ID: 10920014
URL: Fulltext
"Era delar är min helhet" : en studie om att vara äldre och multisjuk
Växjö : Linnaeus University Press, 2010 - 147 s.
ISBN: 978-91-86491-13-0 LIBRIS-ID: 11865160
URL: Fulltext
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade kunskaper och färdigheter i sjuksköterskans profession och yrkesutövning utifrån huvudområdet vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad samt stödämnena vårdpedagogik, medicinsk vetenskap och folkhälsovetenskap. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig utökade kunskaper och färdigheter i evidensbaserad omvårdnad till människor i olika åldrar som har svårt att värna om sin värdighet, integritet och autonomi.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 självständigt och i samverkan med patient och närstående tillämpa vårdprocessens samtliga faser i patientens omvårdnad inom olika kontext
2 självständigt genomföra vårdande samtal och reflektera över dess betydelse
3 identifiera och analysera etiska problem i vårdandet utifrån en helhetssyn på människan samt motivera och föreslå alternativa vårdhandlingar för att värna om människans värdighet, integritet och autonomi
4 motivera och tillämpa omvårdnad utifrån gällande författningar
5 planera för palliativ vård och omvårdnad utifrån en analys av patientens upplevelser, behov och symtom
6 visa självkännedom och professionellt förhållningsätt gentemot patient, närstående och medarbetare samt visa förmåga att identifiera egna behov av ytterligare kunskap och kompetens
7 redogöra för och värdera erfarenheter av att leda det dagliga omvårdnadsarbetet under verksamhetsförlagd utbildning samt visa på förmåga att tillämpa teamarbete och samverkan inom och med andra professioner
8 beskriva och analysera lärprocesser i organisationen
9 visa förmåga på att handleda och undervisa patient/närstående och vårdpersonal
10 kritiskt granska, analysera sjuksköterskans ledarskap och medverkan i kvalitets- och förändringsarbete utifrån officiella styrdokument
11 bedöma och analysera patientens hälsotillstånd vid komplexa sjukdomstillstånd samt ge förslag på medicinska åtgärder inom sjuksköterskans kompetensområde
12 observera, identifiera samt motverka komplikationer i samband med sjukdom, vård och behandling
13 hantera och administrera läkemedel enligt gällande författningar samt observera och registrera såväl effekter som eventuella bieffekter av givna läkemedel
14 redogöra för förekomst, trender samt motivera bestämningsfaktorer för folksjukdomar/folkhälsoproblem med fokus på ojämlikhet i fördelning samt föreslå och genomföra hälsofrämjande förebyggande åtgärder på individ/befolkningsnivå.
15 identifiera etiska problem i folkhälsoarbete samt redogöra för konflikten mellan de etiska principerna.
16 tillämpa teoretiska kunskaper och färdigheter i S-HLR
17 beskriva begrepp, definitioner och implementering av evidensbaserad omvårdnad
18 visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt argumentera och tillämpa evidensbaserad omvårdnad
Innehåll
Kursen omfattar 30 högskolepoäng fördelat enligt följande;
vårdvetenskap 15hp;
Vårdplanering utifrån vårdprocessen i olika kontext
Vårdande samtal i möte med patient och närstående
Vård i livets slutskede - välbefinnande och död
Evidensbaserad omvårdnad genom kritisk granskning, värdering och implementering
Vårdandets etik utifrån en helhetssyn på människan
Författningar för en god och säker omvårdnad
vårdpedagogik 7,5hp;
Sjuksköterskans ledarskap och egen ledarskapsutveckling
Lärande i organisationen och stöd i lärande till patient, närstående och medarbetare genom handledning och undervisning
Teamarbete och samverkan inom och mellan professioner
medicinsk vetenskap 4,5hp;
Patofysiologi och farmakologi med vigilansperspektiv
Hälsofrämjande vård och förebyggande insatser
Komplexa sjukdomstillstånd och multisjuklighet/samsjuklighet
Sjukhus- Hjärt-Lungräddning (S-HLR)
folkhälsovetenskap 3hp;
Faktorer som påverkar befolkningens hälsa -, socioekonomisk status, livsstil, levnadsvanor, livsvillkor, kön och miljö
Folksjukdomar och andra folkhälsorelaterade problem
Hälsofrämjande- och sjukdomsförebyggande arbete på olika nivåer- individ, grupp, befolkning
Folkhälsovetenskapligt etiskt förhållningssätt utifrån grupp- och samhällsnivå
Av dessa 30 hp utgör 24 hp verksamhetsförlagda studier och 6 hp teoretiska studier.
Undervisning
Undervisningen bygger på föreläsningar, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 och 2 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1 hp, muntlig gruppexamination med aktivt deltagande utifrån lärandemål 18. Vårdvetenskap. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, rapport samt presentation och aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 7-10. Vårdpedagogik. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL2), 0,5 hp, individuell skriftlig hemtentamen, avser lärandemål 14-15. Folkhälsovetenskap. Betyg Godkänd (G).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 6 hp, inom psykiatrisk vård samt aktivt deltagande vid seminarier med redovisning av studieuppgifter avseende lärandemål 1-15 och 18. Betyg Godkänd (G).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA2), 6 hp, inom kirurgisk/medicinsk vård samt aktivt deltagande vid seminarier med redovisning av studieuppgifter avseende lärandemål 1-15 och 18. Betyg Godkänd (G).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA3), 12 hp, inom äldrevård/hemsjukvård/primärvård samt aktivt deltagande vid seminarier med redovisning av studieuppgifter avseende lärandemål 1-15 och 18. Betyg Godkänd (G).
Praktisk examination (PRA4), 0,5 hp, S-HLR individuell, muntlig och praktisk examination samt aktivt deltagande avseende lärandemål 16. Medicinsk vetenskap. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 0,5 hp, presentation och aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 11-13. Medicinsk vetenskap. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 2 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 2-5 och 17. Vårdvetenskap. Betyg Godkänd (G).
För PRA1, PRA2 och PRA3 gäller begränsande examinationsmöjligheter.
Ifråga om verksamhetsförlagd utbildning där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/ en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger (Se vidare regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola, enligt rektors beslut (2012-08-31).
Student, som av studieplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs, finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller omdömet på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd