Kursplan - Pediatrisk intensivvård ur interkulturellt perspektiv
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
VAE039
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom intensivvårdssjuksköterskans funktion och ansvar i vård av patienter inom pediatrisk intensivvård ur interkulturellt perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska öka sin förståelse om internationella hälso- och sjukvårdssystem.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva olika internationella hälso- och sjukvårdssystem och hur kvalitetsfrågor bedrivs i internationellt perspektiv
2 analysera specialistsjuksköterskans akademiska och professionella roll ur internationellt perspektiv
3 beskriva och analysera principer och metoder vid avancerad hälsobedömning samt hur dessa tillämpas inom klinisk praxis
4 genomföra samtal med patient inom pediatrisk intensivvård och bedöma fysiska, emotionella, psykosociala och spirituella behov ur transkulturellt perspektiv
5 identifiera patologiska, fysiologiska och psykosociala behov hos kritisk sjuka patienter samt tillämpa kliniska beslutsprocesser utifrån hälsobedömning och laboratoriska fynd ur omvårdnadsperspektiv
6 visa fördjupad kunskap samt färdighet och förmåga i specifik omvårdnad av nyfödda och äldre barn inom pediatrisk intensivvård samt ge råd och handledning i frågor om specifik omvårdnad
7 visa fördjupad kunskap om omvårdnadsteorier samt tillämpa omvårdnadsprocessen i vård av patient inom pediatrisk intensivvård
8 visa fördjupad kunskap om specifika sjukdomar och behandlingar inom pediatrisk intensivvård samt identifiera, analysera och utvärdera relevanta omvårdnadsåtgärder
9 reflektera över patientens och närståendes upplevelser ur interkulturellt perspektiv i samband med intensivvård och diskutera etiska problem i pediatrisk intensivvård
10 under handledning och med ökad grad av självständighet delta i planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av patientens medicinska vård och behandling
11 tillämpa ett problemlösande förhållningssätt och utveckla förmåga att samarbeta i multikulturella och multidisciplinära team
Innehåll
Internationella hälso- och sjukvårdssystem
Teorier och modeller för utvärdering av hälso- och sjukvård
Transkulturella aspekter inom omvårdnad
Principer för hälsobedömningar och dess kliniska innebörd
Anatomi, fysiologi och patofysiologi relaterat till patienter inom pediatrisk intensivvård
Basal pediatrisk intensivvård, nutrition, vätskebalans, läkemedelsbehandling, och respiratorbehandling
Övervakning av patienter inom pediatrisk intensivvård
Omvårdnadsteori, omvårdnadsprocess och dess innebörd i klinisk praxis i pediatrisk intensivvård
Undervisning
Utbildningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande och bedrivs i form av metodundervisning, enskilt och i grupp. Vidare ingår föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen samt specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot intensivvård eller anestesisjukvård samt Sv B och En A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 2 hp, inkluderar även seminarium, lärandemål 3-5. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL2), 2 hp, inkluderar även seminarium, lärandemål 7. Betyg Godkänd (G).
Laboration (LAB1), 1,5 hp, lärandemål 6. Betyg Godkänd (G).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 8,5 hp, lärandemål 3 -11. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 1,5 hp, kliniskt seminarium, lärandemål 9. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 1,5 hp, lärandemål 3 och 5. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN2), 2,5 hp, lärandemål 6-8. Betyg Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd