Kursplan - Intensivvård hos vuxna ur interkulturellt perspektiv
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
VAE038
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin kunskap om interkulturella perspektiv inom intensivvård. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sina färdigheter i specifik omvårdnad inom en multikulturell och multidisciplinär intensivvårdsmiljö.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva olika internationella hälso- och sjukvårdssystem samt hur kvalitetsfrågor bedrivs i internationellt perspektiv
2 analysera specialistsjuksköterskans akademiska och professionella roll ur internationellt perspektiv
3 beskriva och analysera principer och metoder vid avancerad hälsobedömning samt hur dessa tillämpas inom klinisk praxis
4 genomföra samtal med patient inom intensivvård utifrån hälsoorienterat förhållningssätt samt bedöma patientens fysiska, emotionella, psykosociala och spirituella behov ur transkulturellt perspektiv
5 identifiera patologiska, fysiologiska och psykosociala behov hos kritiskt sjuka patienter samt tillämpa kliniska beslutsprocesser utifrån hälsobedömning och laboratoriska fynd ur omvårdnadsperspektiv
6 visa fördjupad kunskap samt färdighet och förmåga i specifik omvårdnad av vuxna i en multikulturell intensivvårdsmiljö
7 utveckla sin förmåga att initiera och om möjligt delta i ett kvalitetsutvecklingsprojekt
8 visa fördjupad kunskap om specifika sjukdomar och behandlingar inom intensivvård samt identifiera, analysera och utvärdera relevanta omvårdnadsåtgärder
9 reflektera över patientens och närståendes upplevelse i samband med intensivvård ur interkulturellt perspektiv och diskutera etiska principer
10 under handledning och med ökad grad av självständighet delta i planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av patientens medicinska vård och behandlingsbehov inom intensivvård
11 tillämpa ett problemlösande förhållningssätt och utveckla förmåga att samarbeta i multikulturella och multidisciplinära team
Innehåll
Internationella hälso- och sjukvård system
Teorier och modeller för utvärdering av hälso- och sjukvård
Transkulturella aspekter inom omvårdnad och intensivvård
Principer för hälsobedömning och dess kliniska innebörd inom intensivvård
Patofysiologiska processer inom neuro-, thorax-, kirurgisk-, och medicinsk intensivvård
Specifik omvårdnad vid svikt av vitala funktioner
Specifik omvårdnad vid basal och avancerad respiratorbehandling
Sjuksköterskans roll och ansvar vid övervakning av patienter inom intensivvård
Omvårdnadsteori, omvårdnadsprocess och dess innebörd i klinisk praxis inom intensivvård
Undervisning
Utbildningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande och bedrivs i form av metodundervisning, enskilt och i grupp. Vidare ingår föreläsningar, gruppdiskussion, seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen samt specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot intensivvård eller anestesisjukvård samt Sv B och En A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 2 hp, inkluderar även seminarium, lärandemål 3-5. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL2), 2 hp, inkluderar även seminarium, lärandemål 7. Betyg Godkänd (G).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 8,5 hp, lärandemål 3-11. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 1,5 hp, lärandemål 3-5. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM3), 1,5 hp, klinisk seminarium, lärandemål 9. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 1,5 hp, lärandemål 3 och 5. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN2), 2,5 hp, lärandemål 6 och 8. Betyg Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd