Kursplan - Självständigt arbete inom primärvård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE033
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2008 - xviii, 796 s.
ISBN: 978-0-7817-9468-8 (alk. paper) LIBRIS-ID: 10504332
URL: Länk
Vetenskaplig metod
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 183 s.
ISBN: 9789144054742 LIBRIS-ID: 11303833
Fokusgrupper : om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 178 s.
ISBN: 978-91-44-05856-6 LIBRIS-ID: 11815997
Enkätboken
4., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 178 s.
ISBN: 978-91-44-07643-0 LIBRIS-ID: 12751087
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 165 s.
ISBN: 978-91-44-06216-7 LIBRIS-ID: 11812620
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 154 s.
ISBN: 9789144043159 (3. tr.) LIBRIS-ID: 10143411
Att vara opponent
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 85 s.
ISBN: 91-44-02467-3 : 130:00 LIBRIS-ID: 8695119
Kvantitativ metod från början
2., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 165 s.
ISBN: 978-91-44-05739-2 LIBRIS-ID: 11779252
Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2008 - 215 s.
ISBN: 9789127100169 (inb.) LIBRIS-ID: 10558164
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s.
ISBN: 978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID: 10654117
Övrigt
Litteraturen används utifrån relevans för studentens självständiga arbete och opponentskap av självständigt arbete. Artiklar tillkommer.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om forskningsprocessen och om vårdvetenskap med inriktning mot primärvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och avgränsa problemområde och syfte med relevans för primärvård
2 redogöra för problemområde, syfte och vald metod
3 värdera och argumentera för vald metod utifrån relevanta kvalitetsbegrepp
4 identifiera och beskriva forskningsetiska överväganden i relation till det egna arbetet
5 rapportera och muntligt presentera ett självständigt arbete (PM)
6 kritiskt granska och värdera ett annat självständigt arbete
Innehåll
Forskningsprocessen
Vetenskapliga metoder
Forskningsetik
Genomförande av ett självständigt arbete (PM) med relevans för primärvård
Presentation och granskning av självständigt arbete (PM)
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, handledning. Undervisningen syftar till utveckling av studentens självständiga kunskapssökande, förmåga att värdera och argumentera samt skriftligt dokumentera ett självständigt arbete.
Särskild behörighet
Folkhälsoarbete inom primärvård 15 hp, Farmakologi med sjukdomslära 15 hp, Barn och unga inom primärvård 15 hp. Genomgången kurs Vuxna och äldre inom primärvård 15 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
PM (PM01), 7,5 hp, skriftligt och muntligt PM avseende lärandemål 1-6. Obligatorisk närvaro vid PMseminarium. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd