Kursplan - Examensarbete i vårdvetenskap
Omfattning
15 hp
Kurskod
VAE027
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens/självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
Referenslitteratur
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.
ISBN: 978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID: 13537457
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
-
Böcker
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens/självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
Syfte
Kursen syftar till att studenten med ett vetenskapligt arbetssätt ska skaffa sig fördjupade kunskaper inom en självständigt vald problemställning inom huvudområdet. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 identifiera och beskriva ett problemområde inom vårdvetenskap
2 tillämpa forskningsprocessen med utgångspunkt från vald problematik
3 tillämpa och motivera forskningsetiska principer i det självständiga arbetet
4 redogöra för det självständiga arbetets process och resultat i form av en skriftlig rapport
5 muntligt presentera och argumentera för det vetenskapliga arbetets innehåll och vetenskaplighet
6 kritiskt granska och värdera ett annat självständigt arbete
Innehåll
Planering, genomförande, rapportering och försvar av ett självständigt arbete
Granskning och opponentskap av annat examensarbete
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom individuella studier, handledning och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att det studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
75 hp vårdvetenskap varav 15 hp i vetenskaplig metod eller motsvarande. För sjuksköterskestudenter vid Mälardalens högskola: Godkänd på samtliga kurser från åk 1 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola och Vårdande som etik, relation och process 10,5 hp samt Metodteori 2, 3,5 hp av 7,5 hp (PM01).
Examination
Examensarbete (UPS1), 15 hp, inlämningsuppgift. Skriftlig individuell/par, och ett muntligt och skriftligt opponentskap samt ett muntligt respondentskap. Betyg (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter OVA018 och VÅE027.