Kursplan - Patientsäkerhet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE026
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-06
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samarbetshälsa : om effektivt samarbete och välbefinnande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 177 s.
ISBN: 978-91-44-06057-6 LIBRIS-ID: 12320902
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Effektiv kommunikation för säkrare vård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 125 s.
ISBN: 978-91-44-07618-8 LIBRIS-ID: 12642779
Tid för samtal : vad talar vi om egentligen?
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 189 s.
ISBN: 978-91-47-10521-2 LIBRIS-ID: 13613703
Patientsäkerhet : teori och praktik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 599 s.
ISBN: 9789147106448 LIBRIS-ID: 14010180
Artiklar
On the journey to a culture of patient safety
Healthcare Quarterly, 2008
Internetadresser
http://se www.patientforsakring
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
http://vardhandboken.se ? läkemedelshantering
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
http://www.skl.se
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
http://www.sbu.se/sv
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper inom området patientsäkerhet. Vidare ska studenten kunna tillämpa metoder för att främja ett systematiskt patientsäkerhetsarbete för att förhindra och minimera vårdskador inom hälso- och sjukvård och omsorg.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 förklara hur lagstiftning och organisation påverkar patientsäkerhetsarbetet
2 redogöra för särskilda riskområden och tillämpa ett förebyggande säkerhetsarbete, avvikelserapportering och riskanalys som kan förhindra vårdskador
3 förklara betydelsen av kommunikation, teamarbete och den enskildes ansvar för en patientsäker vård
4 beskriva hur vårdkultur, ålder, kön, etnicitet, klass och arbetsmiljö påverkar patientsäkerheten
5 redogöra för hur patient och närstående kan göras delaktiga i patientsäkerhetsarbetet
6 redogöra för vad en händelseanalys innebär samt kunna tillämpa dessa
7 beskriva betydelsen av läkemedelssäkerhet inom patientsäkerhetsarbete
Innehåll
Juridiska ramar för patientsäkerhet
Patientsäkerhetsarbete på nationell och internationell nivå
Säkerhet- och systemsyn inom patientsäkerhet
Kommunikation, teamarbete och den enskildes ansvar
Patientens och närståendes delaktighet
Vårdkultur, ålder, kön, etnicitet, klass och arbetsmiljö
Läkemedelssäkerhet
Tillämpa och kritiskt analysera aktuell forskning i relation till kursens innehåll
Undervisning
Undervisning sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, grupparbete, seminarier samt via kursplattformen Blackboard via Internet. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Gruppuppgift (GRU2), 2,5 hp, aktivt deltagande samt genomförd studieuppgift inför detta avseende lärandemål 4,6 och 7. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN2), 5 hp, individuellt skriftligt genomföra en handlingsplan utifrån identifierat riskområde. Lärandemål 1-3 och 5. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd