Kursplan - Kvantitativ metodteori
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE011
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Kvantitativ metod från början
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 169 s.
ISBN: 91-44-04594-8 LIBRIS-ID: 10158603
Kompendier
ATT SKRIVA VETENSKAPLIGT Riktlinjer för examensarbete/självständigt arbete
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Artiklar
Systematic reviews of interpretive research: interpretive data synthessis of processed data, volym 20 (2)
Australien Journal of Advanced Nursing, 2002
Qualitative content analysis in nursing research: concepts procedures and measurees to archive trustworthiness, volym 24 (2)
Nursing Education Today, 2004
Referenselitteratur
Praktisk statistik för medicin och hälsa
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 327 s.
ISBN: 978-91-47-09956-6 LIBRIS-ID: 12105256
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.
ISBN: 978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID: 13537457
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om kvantitativa forskningsmetoder. Vidare skall studenten utveckla sitt kritiska och problematiserande förhållningssätt genom att formulera ett vårdvetenskapligt problem samt konstruera en PM utifrån ett vårdvetenskapligt ämnesområde.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för kvantitativa forskningsmetoder och ansatser som används inom det vårdvetenskapliga ämnesområdet
2 redogöra för olika former av kvantitativ datainsamling
Färdighet och förmåga
3 tillämpa analysmetoder avsedda för kvantitativt datamaterial
4 problematisera och formulera ett syfte utifrån ett vårdvetenskapligt ämnesområde
5 utforma en PM
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6 kritiskt granska och värdera vetenskapliga publikationer inklusive artikelmatris
7 kritiskt granska kurskamraters PM, inkl. opponering
Innehåll
Forskningsansatser och kvantitativa metoder
Insamling av kvantitativa data
Forskningsproblem, syfte
Kritisk granskning av vetenskapliga publikationer (kvantitativa metoder)
Datainsamling och Analysmetoder vid kvantitativa data inkl. litteraturstudier (systematic reviews)
Forskningsprocessen inkl litteraturöversikter och databassökning
PM konstruktion inkl kritisk granskning av annat PM. Utformning av artikelmatris för material till examensarbete
Forskningsetiska principer
Försvar och opposition av en PM
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande.
Examination
PM (PM01), 3,5 hp, färdigställa en PM, inklusive artikelmatris. PM01 inkluderar muntligt opponentskap och respondentskap. Avseende lärandemål 4-7. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 1 hp, datainsamling och analysmetoder av kvantitativa data. Seminarium med skriftlig inlämning av gruppuppgift. Avseende lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 3 hp, individuell skriftlig tentamen: Forskningsansatser och kvantitativa metoder; Insamling av kvantitativa data; Analysmetoder vid kvantitativa data; Kritisk granskning av kvantitativ artikel. Avseende lärandemål 1-3. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på PM01 och TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd