Kursplan - Kvalitativ metodteori
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE007
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Artiklar
Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achive trustworthinness, volym 24
Nursing Education Today, 2004
Systematic reviews of interpretive research: interpretive data synthesis of processed data, volym 20 (2)
Australien Journal of Advanced Nursing, 2002
Ytterligare artiklar tillkommer och anges i Studiehandledning för kursen
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Internetadresser
Att skriva vetenskapligt - Riktlinjer för examens-/självständiga arbeten inom huvudområden
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Referenslitteratur
A qualitative review: the stigma of tuberculosis
Journal of Clinical Nursing, 2010
Övrigt
(red. Henricson, Maria). Vetenskaplig teori och metod. Upplaga 1. uppl, 2012 Studentlitteratur ISBN: 9789144071350
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om kvalitativa forskningsmetoder, utveckla sitt kritiska och problematiserande förhållningssätt samt formulera ett vårdvetenskapligt problem.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 översiktligt beskriva kvalitativa forskningsmetoder och forskningsansatser som används inom det vårdvetenskapliga ämnesområdet
2 redogöra för olika former av kvalitativa datainsamlingar
3 tillämpa samt redogöra för olika analysmetoder utifrån olika kvalitativa datamaterial
4 identifiera och beskriva forskningsprocessens olika steg
5 redogöra för forskningsetiska principer samt aktuell lagstiftning
6 kritiskt granska vetenskapliga publikationer
7 identifiera och beskriva ett problemområde inom det vårdvetenskapliga ämnesområdet samt formulera ett tillhörande syfte
8 granska avidentifierade examensarbeten
Innehåll
Forskningsansatser och kvalitativa metoder
Insamling av kvalitativa data, exempelvis intervju, observation och fokusgrupp
Analysmetoder vid kvalitativa data
Forskningsprocessen
Forskningsetiska principer
Kritisk granskning av vetenskapliga publikationer och avidentifierade examensarbeten
Forskningsproblem, syfte
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, studieuppgifter.
Behörighet
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) eller Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
Examination
Inlämningsuppgift (INL2), 1,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift: kritisk granskning av kvalitativ forskning. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 2,5 hp, muntligt seminarium: formulering av problem och syfte; analys av kvalitativt datamaterial; granskning av avidentifierade examensarbeten. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 3,5 hp, Individuell skriftlig tentamen: Forskningsansatser och kvalitativa metoder; Insamling av kvalitativa data; Analysmetoder vid kvalitativa data; Forskningsprocessen; Forskningsetiska principer. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG),
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd