Kursplan - Teamarbete och ledarskap inom vård- och hälsoutbildning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAA012
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper med avseende på ledarskap, teamarbete och organisation i vård- och hälsoutbildningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva och analysera betydelsen av samarbete och samverkan i arbetslivet i allmänhet och med särskild fokus på vård- och hälsoutbildningar
2 redogöra och analysera innebörder i teamarbete samt förutsättningar och konsekvenser av ett framgångsrikt teamarbete, generellt sett och särskilt inom vård- och hälsoutbildningar
3 beskriva och analysera innebörder i ledarskap inom vård- och hälsoutbildningar
4 analysera och reflektera över hur framgångsrikt teamarbete och teamledarskap kan tillämpas i olika kontexter inom vård- och hälsoutbildningar
Innehåll
Samarbete, samverkan, samhälle och organisation
Teamarbete som ett redskap i arbetslivet
Förutsättningar, innebörder och konsekvenser av teamarbete
Ledarskap, särskilt teamledarskap
Tillämpningen av framgångsrikt teamarbete och teamledarskap inom relevanta kontexter
Undervisning
Undervisningen innehåller föreläsningar, seminarier och egna studier.
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap, omvårdnadsvetenskap eller medicinsk vetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B samt En A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, individuell inlämningsuppgift med särskilt fokus på lärandemål 4 med utnyttjande av kunskaper från lärandemål 1-3. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM3), 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd