Kursplan - Didaktik i vård- och hälsoutbildning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAA011
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om teoretiska och praktiska pedagogiska principer inom högre vård och hälsoutbildning. Studenten ska dessutom skaffa sig kunskaper om den historiska utvecklingen av pedagogiska principer i akademisk och praktiskt inriktad vård- och hälsoutbildning. Vidare syftar kursen till att studenten ska tillämpa olika didaktiska modeller och förhållningsätt som finns inom vårdpedagogiskt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva utvecklingen av vårdpedagogik som en egen disciplin
2 beskriva och analysera teoretiska och praktiska pedagogiska principer inom högre vård och hälsoutbildning
3 redogöra för hur pedagogiska modeller kan användas för att främja utvecklingen av studenters kunnande om vård- och hälsoprocesser
4 diskutera centrala aspekter av de lärandeprocesser som är aktuella för studenter inom högre vård och hälsoutbildning
5 tillämpa olika pedagogiska modeller som finns inom högre vård och hälsoutbildning
Innehåll
Utvecklingen av vårdpedagogik som disciplin
Teorier och modeller för lärande
Utmaningar för vård och hälsoutbildare i globaliseringen
Didaktiska metoder och pedagogiska strategier för högre vård och hälsoutbildning
Lärandeprocesser och reflektion inom högre utbildning
Organisering av vård och hälsoutbildning ur nationellt och globalt perspektiv
Undervisning
Undervisningen omfattar föreläsningar, seminarier, fältarbeten, studiebesök och enskilda samt gruppuppgifter.
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap, omvårdnadsvetenskap eller medicinsk vetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B samt En A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B.
Examination
Inlämningsuppgift (INL), 4,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift, avseende lärandemål 2. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 1 hp, aktivt deltagande med muntlig presentation, avseende lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 1 hp, aktivt deltagande med muntlig presentation, avseende lärandemål 3-4. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM3), 1 hp, aktivt deltagande med muntlig presentation, avseende lärandemål 5. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd