Kursplan - Sjuksköterskan som pedagog och ledare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAA003
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Den lärande patienten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-04790-4 LIBRIS-ID: 11594512
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Sjuksköterska med uppdrag att leda
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 150 s.
ISBN: 9789144056418 LIBRIS-ID: 11568343
Pedagogik inom vård och handledning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 172 s.
ISBN: 978-91-44-07554-9 LIBRIS-ID: 12539239
Att bli sjuksköterska : en introduktion till yrke och ämne
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 242 s.
ISBN: 9789144089782 LIBRIS-ID: 16249766
Artiklar
Between being and doing - the nature of leadership of First-line nurse managers and registered nurses
Journal of Clinical Nursing, 19, 2619 - 2628, 2010
Tillkommer en valfri artikel med vårdanknytning där genus, etnicitet eller makt beaktas
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Kompendier
sjukvårdens subkultur -ett hinder för säker vård
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Internetadresser
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
Stockholm : Socialstyrelsen, 2005 - 1 PDF-fil (17 bl.)
URL: Länk
-
Böcker
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Den lärande patienten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-04790-4 LIBRIS-ID: 11594512
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Sjuksköterska med uppdrag att leda
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 150 s.
ISBN: 9789144056418 LIBRIS-ID: 11568343
Pedagogik inom vård och handledning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 172 s.
ISBN: 978-91-44-07554-9 LIBRIS-ID: 12539239
Artiklar
Between being and doing - the nature of leadership of First-line nurse managers and registered nurses
Journal of Clinical Nursing, 19, 2619 - 2628, 2010
Tillkommer en valfri artikel.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Kompendier
sjukvårdens subkultur -ett hinder för säker vård
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Internetadresser
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
Stockholm : Socialstyrelsen, 2005 - 1 PDF-fil (17 bl.)
URL: Länk
-
Böcker
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Den lärande patienten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-04790-4 LIBRIS-ID: 11594512
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Sjuksköterska med uppdrag att leda
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 150 s.
ISBN: 9789144056418 LIBRIS-ID: 11568343
Pedagogik inom vård och handledning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 172 s.
ISBN: 978-91-44-07554-9 LIBRIS-ID: 12539239
Kompendier
sjukvårdens subkultur -ett hinder för säker vård
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Internetadresser
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
Stockholm : Socialstyrelsen, 2005 - 1 PDF-fil (17 bl.)
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om sjuksköterskans pedagogiska ledarskap och yrkesutövning där etnicitet, genus och maktaspekter beaktas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för den pedagogiska betydelsen av sjuksköterskans ledarskap och reflektera över sin egen professionella roll
2 visa kunskap om aktuella författningar som rör sjuksköterskans ledarskap och yrkesansvar
3 redogöra för relationen mellan kreativt ledarskap och lärande i förändringsarbete
4 beskriva och diskutera förutsättningar för interprofessionellt lärande i teamarbete
5 reflektera över pedagogiska aspekter på professionella möten med medarbetare, patienter och närstående
6 från pedagogiska utgångspunkter redogöra för strategier i konflikthantering, kommunikation och handledning
Innehåll
Etnicitet, genus och maktaspekter
Lärande ledarskap
Kreativt ledarskap och lärande i förändringsarbete
Lärande i teamarbete
Pedagogiska möten i vård och behandling
Lärande och konflikthantering i kommunikation och handledning
Undervisning
Undervisningen utgår från studentens aktiva kunskapssökande och bedrivs i form av individuella uppgifter, litteraturstudier, internetkommunikation, seminarier och föreläsningar.
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 hp, lärande och konflikthantering i kommunikation och handledning. Gruppuppgift avseende lärandemål 6. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 3,5 hp, lärande ledarskap och lärande i teamarbete samt sjuksköterskans pedagogiska ledarskap och den egna professionella utvecklingen. Individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 4. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, pedagogiska möten i vård och behandling samt sjuksköterskans pedagogiska ledarskap och den egna professionella utvecklingen samt förutsättningar för interprofessionellt lärande i teamarbete. Seminarier avseende lärandemål 1, 4-5. Betyg Godkänd (G).
Övningsuppgift (ÖVN1), 1 hp, kreativt ledarskap och lärande i förändringsarbete samt författningar som rör sjuksköterskans ledarskap och yrkesutövning. Övningsuppgifter, avseende lärandemål 2 och 3. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VÅA003