Kursplan - Handledarutbildning för yrkesverksamma inom socialt arbete I
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA029
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Behandlarens kreativa rum : om handledning
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 191 s.
ISBN: 91-44-00128-2 ; 288:00 LIBRIS-ID: 8352523
Konfliktens magi : hantera konflikter och svåra samtal i privata och professionella relationer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2011 - 199 s.
ISBN: 978-91-44-07025-4 LIBRIS-ID: 12133757
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 115 s.
ISBN: 91-44-00235-1 ; 230:00 LIBRIS-ID: 8352562
Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 271 s.
ISBN: 9789144047737 LIBRIS-ID: 10908555
Referenslitteratur
Människan är en berättelse : tankar om samtalskonst
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 199 s.
ISBN: 91-27-10879-1 LIBRIS-ID: 9631536
Kunskap i handling
Göteborg : Daidalos, 1993 - 302, [2] s.
ISBN: 91-86320-79-3 ; 215:00 LIBRIS-ID: 7756969
Ögonblickets psykologi : om tid och förändring i psykoterapi och vardagsliv
Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 275, [1] s.
ISBN: 91-27-10718-3 (inb.) LIBRIS-ID: 9628642
Klient, praktikant, handledare : om att utveckla en egen yrkesteori : handledning av studerande inom vård- och omsorgsutbildningar
Utök. och rev. utg. : Stockholm : Wahlström & Widstrand, 2003 - 181 s.
ISBN: 91-46-20235-8 (inb.) : 247:00 LIBRIS-ID: 9053856
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om handledning och dess betydelse för yrkesmässig utveckling. Vidare ska studenterna utveckla praktiska färdigheter i att handleda studenter inom socialt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall kursens deltagare kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för handledningens betydelse i socialt arbete
2 redogöra för teorier om handledning för yrkesmässig utveckling
Färdighet och förmåga
3 redogöra för och reflektera över handledningens betydelse och olika handledningsstrategier
4 redogöra för och diskutera handledningssamtalet och dess utformning i mötet mellan student och handledare
5 diskutera och analysera kontraktets och utvärderingens betydelse för handledningen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6 diskutera relationen teoretisk- och praktisk kunskap i handledningssammanhang
7 granska och värdera handledarens förhållningsätt, gränser och ansvar
Innehåll
Begreppet handledning
Teorier och metoder för handledning
Etiskt förhållningssätt och strategier för handledare
Handledningssamtalet
Handledningens ramar, kontrakt och utvärdering
Handledning av student samt handledning på handledning
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, praktisk tillämpning samt handledning på handledning.
Särskild behörighet
Socionomexamen, kandidat- eller högskoleexamen inom socialt arbete eller social omsorg alternativt minst 180 högskolepoäng inom samhälls- eller vårdvetenskap eller motsvarande.
Examination
Seminarium (SEM1), 1 hp, individuell muntlig. Handledningsteori. Lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Seminarium SEM2), 1 hp, individuell muntlig. Handledningsstrategier, samtal och kontrakt. Lärandemål 3-5. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM3), 2 hp, individuell muntlig och skriftlig. Förhållningssätt, handledningens teori och praktik. Lärandemål 6-7. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 3,5 hp, individuell skriftlig tentamen. Genomförd handledning av student samt teorikoppling av gjorda erfarenheter. Lärandemål 1-7. Betyg Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd