Kursplan - Socionomens professionella yrkesroll I
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA026
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Om konsten att samtala : En bok för människor i kontaktyrken
5. uppl. : Studentlitteratur AB, 2013 - 296 s.
ISBN: 9789144095080 LIBRIS-ID: 14663505
Motivationsarbete : [teori och värderingar, relation med klient, metoder och tekniker]
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 298 s.
ISBN: 9789147111466 LIBRIS-ID: 14751509
Mellan makt och hjälp : [om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare]
3.,[uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 147 s.
ISBN: 978-91-47-08709-9 LIBRIS-ID: 10501060
URL: Omslagsbild
Övrigt
Därutöver tillkommer i anslutning till kursen ytterligare texter, artiklar och material.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Referenslitteratur
Förstå socialt arbete
2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Malmö : Liber, 2010 - 415 s.
ISBN: 9789147093168 (korr.) LIBRIS-ID: 11837424
Samtal med barn och ungdomar : erfarenheter från arbetet på BRIS
2. uppl. : Stockholm : Gothia, 2007 - 162, [5] s.
ISBN: 978-91-7205-583-4 LIBRIS-ID: 10565172
-
Böcker
Om konsten att samtala : En bok för människor i kontaktyrken
5. uppl. : Studentlitteratur AB, 2013 - 296 s.
ISBN: 9789144095080 LIBRIS-ID: 14663505
Motivationsarbete
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 - 304 s.
ISBN: 91-47-05170-1 : LIBRIS-ID: 8845468
Mellan makt och hjälp : [om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare]
3.,[uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 147 s.
ISBN: 978-91-47-08709-9 LIBRIS-ID: 10501060
URL: Omslagsbild
Referenslitteratur
Förstå socialt arbete
2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Malmö : Liber, 2010 - 415 s.
ISBN: 9789147093168 (korr.) LIBRIS-ID: 11837424
Samtal med barn och ungdomar : erfarenheter från arbetet på BRIS
2. uppl. : Stockholm : Gothia, 2007 - 162, [5] s.
ISBN: 978-91-7205-583-4 LIBRIS-ID: 10565172
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska förvärva praktiska erfarenheter av socialt arbete samt integrera teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter. Den studerande ska under handledning successivt pröva sin förmåga att analysera och hantera sociala problem, samt utveckla ett professionellt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för hur socialt arbete bedrivs inom olika organisationer avseende deras funktioner, verksamhetsmål och juridiska regelverk
2 redogöra för olika yrkesroller samt metoder och arbetssätt som tillämpas i socialt arbete
3 redogöra för och reflektera över vad ett professionellt förhållningssätt innebär
4 redogöra för och diskutera samverkan mellan olika myndigheter, organisationer och yrkesgrupper
Färdigheter och förmåga
5 ge exempel på etiska problem och dilemman i praktiskt socialt arbete
6 reflektera över den egna förmågan i förhållande till vad som krävs av kunskaper och färdigheter i socialt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
7 visa självkännedom och reflektera över de egna värderingarnas betydelse för professionellt förhållningssätt
8 granska och värdera olika arbetsmetoder i socialt arbete ur ett intersektionellt, livslopps-, etik- och brukarperspektiv
Innehåll
Socialt arbete med klienter och brukare inom olika verksamhetsområden
Juridiska ramar och regelverk för olika myndigheter och organisationer
Verksamhetsmål och organisationsformer
Professionellt förhållningssätt
Förhållandet teori och praktik i yrkesutövning
Bearbetning av egna erfarenheter
Socialt arbete ur klientens/brukarens perspektiv
Socialt arbete ur professionens perspektiv
Socialt arbete ur organisationens perspektiv
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom att den studerande deltar i praktiskt socialt arbete under handledning. Vidare deltar den studerande i aktiviteter i föreläsnings- och seminarieform. Seminarierna kräver ett aktivt deltagande från den studerande.
Den studerande förutsätts på ett aktivt vis sätta sig in i VFU-platsens verksamhet samt genom till exempel studiebesök utveckla förståelse för andra verksamheter av betydelse för det sociala arbetets praktik.
Särskild behörighet
45 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
PM (PM01), 1 hp, skriftlig individuell redovisning. Det sociala arbetets praktik. Lärandemål 1-8. Betyg Godkänd (G).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 10 hp, närvaro minst 90%. Organisation och profession, ramar och villkor. Lärandemål 1-8. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 2 hp, skriftlig och muntlig individuell redovisning. Yrkesroll och professionellt förhållningssätt. Lärandemål 5-8. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 2 hp, skriftlig och muntlig individuell redovisning. Socialt arbete ur olika perspektiv. Lärandemål 1-4. betyg Godkänd (G).
Betygsavgörande är handledarens intygande att kursens verksamhetsförlagda utbildning fullgjorts på ett adekvat sätt.
För PRA1gäller begränsande examinationsmöjligheter.
Ifråga om verksamhetsförlagd utbildning där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/ en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger (Se vidare regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola, enligt rektors beslut 2012-08-31).
Student, som av studieplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs, finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd