Kursplan - Introduktion till socialt arbete
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA018
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Handbok i kvalitativa metoder
1. uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 245 s.
ISBN: 978-91-47-09446-2 LIBRIS-ID: 12058698
Social omsorg i socialt arbete
Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 285 s.
ISBN: 91-40-64760-9 LIBRIS-ID: 10522454
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-66829-5 LIBRIS-ID: 11738080
Socialt arbete : en grundbok
2., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 484, [1] s.
ISBN: 91-27-10762-0 (inb.) LIBRIS-ID: 9628641
Allianser : värderingar, teorier och metoder i socialt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 342 s.
ISBN: 9789144069807 LIBRIS-ID: 12294624
Svinalängorna : roman
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier, 2007 - 259, [1] s.
ISBN: 978-91-0-011550-0 (kartonnage) LIBRIS-ID: 10341049
Tvärkulturella möten : grundbok för psykologer och socialarbetare
Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 323, [1] s.
ISBN: 91-27-07821-3 (inb.) ; 423:00 LIBRIS-ID: 8348435
Socialstyrelsen. (2007). Socialt arbete med personer med funktionshinder. Förslag till kompetensbeskrivning för handläggare. Socialstyrelsen
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
-
Böcker
Handbok i kvalitativa metoder
1. uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 245 s.
ISBN: 978-91-47-09446-2 LIBRIS-ID: 12058698
Förstå socialt arbete
2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Malmö : Liber, 2010 - 415 s.
ISBN: 9789147093168 (korr.) LIBRIS-ID: 11837424
Social omsorg i socialt arbete
Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 285 s.
ISBN: 91-40-64760-9 LIBRIS-ID: 10522454
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-66829-5 LIBRIS-ID: 11738080
Modern teoribildning i socialt arbete
2., svenska utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2008 - 527 s.
ISBN: 9789127025646 (inb.) LIBRIS-ID: 10558142
Tvärkulturella möten : grundbok för psykologer och socialarbetare
Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 323, [1] s.
ISBN: 91-27-07821-3 (inb.) ; 423:00 LIBRIS-ID: 8348435
Referenslitteratur
Szebehely, M., & Ulmanen, P. (2012). Åtstramningens pris. Hur påverkas de medelålders barnen av äldreomsorgens minskning? Stockholms universitet. Stockholm
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Socialstyrelsen. (2007). Socialt arbete med personer med funktionshinder. Förslag till kompetensbeskrivning för handläggare. Socialstyrelsen
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Ljungdahl, B., & Wånell, S. E. (2009). Äldre med psykiska funktionshinder - en kartläggning 2008. Stockholms Stadsutrednings och statistikkontor
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Socialstyrelsen. (2002). Äldre utanför äldreomsorgen. Socialstyrelsen. Stockholm
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om det sociala arbetets verksamhetsfält, både som yrkesmässig utövning och som akademiskt ämne samt vad ett professionellt förhållningssätt innebär i socialt arbete. Den studerande ska lägga en grund för fortsatta studier inom socionomprogrammet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 beskriva organisationer, professioner och olika praxis inom socialt arbete
2 beskriva socialt arbete som akademiskt ämne
3 redogöra för hur sociala problem har förklarats och hanterats utifrån historiska och kulturella perspektiv, nationellt och internationellt
4 redogöra för teorier som förklarar sambandet individ - grupp - samhälle och sociala problem
5 förklara begrepp såsom klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga i relation till social utsatthet
6 förklara metoder som används i socialt arbete
Färdighet och förmåga
7 ge exempel på olika teorier och metoder som tillämpas inom socialt arbete
8 reflektera över och diskutera grundläggande principer för socialt arbete
9 reflektera över och diskutera social omsorg som perspektiv i socialt arbete
10 formulera en text utifrån gällande anvisningar för akademiskt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
11 uppvisa en reflekterande förmåga rörande det egna utbildningsvalet och en framtida yrkesroll som socionom
12 förstå betydelsen av värderingar och ett professionellt förhållningssätt i det sociala arbetet
Innehåll
Socialt arbete som professionellt bedriven verksamhet och som akademiskt ämne.
Frivilligarbete och förebyggande arbete.
Grundläggande principer och begrepp i socialt arbete
Ett historiskt och internationellt perspektiv på välfärd, sociala problem och social utsatthet
Teorier i socialt arbete på samhälls-, grupp- och individnivå
Social omsorg i socialt arbete
Möte med fältet: professioner, offentliga, privata och ideella organisationer
Framställningar av mänskliga livsvillkor och social utsatthet till följd av klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga inom skönlitteratur, film och konst
Egna värderingar och professionellt förhållningssätt i socialt arbete
Databassökning vetenskapliga artiklar om socialt arbete
Akademiskt skrivande
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt studiebesök. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Behörighet
Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5) eller Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A5).
Examination
Närvaro (NÄR1), 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Vad är socialt arbete? Lärandemål 1-2, 6 , 9 och 12. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Teorier om sociala problem. Lärandemål 2- 5 och 7-9. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM3), 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning individuellt och i grupp. Akademiskt skrivande. Lärandemål 10. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 8 hp, skriftlig individuell tentamen. Organisationer, professioner och förhållningssätt i socialt arbete. Lärandemål 1-12. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd