Kursplan - Familjekonflikter, kvinnomisshandel och hedersrelaterat våld
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA004
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Invandrarkvinnor som bryter mönstret : hur maktförskjutningen inom iranska familjer i Sverige påverkar relationen
1. uppl. : Malmö : Liber, 2004 - 204, [4] s.
ISBN: 91-47-07451-5 LIBRIS-ID: 9542836
Perspektiv på manlighet och heder
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2010 - 157 s.
ISBN: 978-91-7205-678-7 LIBRIS-ID: 11837435
Våldsutsatta kvinnor : samhällets ansvar
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 332 s.
ISBN: 9789144048376 LIBRIS-ID: 10674784
Barn som ser pappa slå
Stockholm : Gothia, 2001 - 162, [1] s.
ISBN: 91-7205-324-0 ; 304:00 LIBRIS-ID: 8372372
Rätten att själv få välja : arrangerade äktenskap, kön och socialt arbete
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 137 s.
ISBN: 91-44-03326-5 : LIBRIS-ID: 9347319
Hedersrelaterat våld och förtryck : en kunskaps- och forskningsöversikt
1. uppl. : Uppsala : Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK), 2010 - 58 s.
URL: Fulltext
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om familjekonflikter och våld i nära relationer. Genom kursen ska den studerande skaffa sig en kunskapsmässig grund för att kunna utveckla strategier för konflikthantering och bemötande av våld.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för och diskutera familjekonflikter och våld ur olika teoretiska perspektiv
2 redogöra för och diskutera betydelsen av hederskultur och hedersvåld utifrån ett kulturbetingat perspektiv
3 analysera familjekonflikter, kvinnomisshandel och hedersrelaterat våld ur ett könsmaktperspektiv
4 analysera familjekonflikter, kvinnomisshandel och hedersrelaterat våld ur ett intersektionellt perspektiv med betoning på klass, kön och etnicitet
Färdigheter och förmåga
5 diskutera olika teorier och förklaringsmodeller till familjekonflikter och våld
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6 värdera olika perspektiv på familjekonflikter, våld och deras relevans samt betydelse för socialt arbete
Innehåll
Forskning, teorier och förklaringsmodeller till familjekonflikter och våld
Hederskultur, hedersrelaterat våld och kulturbetingade perspektiv
Kvinnomisshandel och hedersrelaterat våld ur ett könsmaktperspektiv
Kvinnomisshandel och hedersrelaterat våld ur ett intersektionellt perspektiv: klass, kön och etnicitet
Vetenskapligt stöd för bemötande och hantering av familjekonflikter och våld
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar och ett självständigt arbete utifrån valt temaområde. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Minst 60 högskolepoäng från något/några av dessa ämnen: socialt arbete, social omsorg, vårdvetenskap, sjukgymnastik, folkhälsovetenskap, sociologi, pedagogik, psykologi, teologi eller motsvarande.
Examination
PM (PMO1), 7,5 hp, avseende lärandemål 1-6. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd