Kursplan - Klinisk utbildning inom psykiatrisk vård
Omfattning
15 hp
Kurskod
OVA030
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Konsten att dokumentera omvårdnad
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 103 s.
ISBN: 91-44-61661-9 ; 165:00 LIBRIS-ID: 8353819
Att lära sig vårda : med stöd av handledning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 216 s.
ISBN: 978-91-44-04471-2 LIBRIS-ID: 11283770
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Avancerad klinisk sjuksköterska : avancerad klinisk omvårdnad i teori och praxis
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 464 s.
ISBN: 91-44-05947-7 LIBRIS-ID: 12285543
Artiklar
Evidence: To see or not to see, volym 4
Nursing science quarterly, 2010
Critical thinking: Knowledge and skills for evidence-based practice, volym 42
Language, Speech and hearing services in schools, 2011
The etics of the caring conversation, volym 2
Nursing etics, 2003
Exploring male and female patients´experiences of psychiatric hospitals care: A critical analysis of the litterature, volym 30
Issues in Mental Heaalth Nursing, 2009
The role of the mental health nursing leadership, volym 18
Journall of Nursing Managem, 2010
Care and caring culture as experienced by nurses working in different care enviroments: A phenomenological- hermeneutic study, volym 46
international journal of nursing studies, 2006
Syfte
Kursen syftar till att främja studentens professionella identitet och självständiga yrkesutövning genom att studenten fördjupar sin förmåga att möta patienter i alla åldrar med olika slag av psykisk ohälsa. Vidare skall studenten fördjupa sin förmåga att tillvarata patientens hälsoresurser, samt tillämpa och integrera vårdvetenskaplig teori och praxis inom specialområdet. Syftet är också att fördjupa studentens förmåga att leda och evidensbasera omvårdnadsarbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten med utgångspunkt i vårdvetenskaplig teoribildning, klinisk vårdforskning och erfarenhetsbaserad kunskap samt med beaktande av genus och patientens livsvärldsperspektiv kunna;
1. identifiera hälsoresurser och hälsohinder vid psykisk ohälsa hos patienter i alla åldrar
2. prioritera och målinriktat planera samt dokumentera vårdandet ur ett helhetsperspektiv i relation till patientens hälsa och lidande
3. tillämpa och integrera vårdvetenskaplig teori och praxis inom specialistområdet
4. reflektera över sin egen roll i hur vårdrelationen gestaltas
5. planera, leda och utvärdera omvårdnadsarbetet
6. dra slutsatser utifrån etiska analyser och ställningstaganden
7. initiera hälsobevarande, förebyggande och rehabiliterande omvårdnadsåtgärder
8. söka, analysera, värdera forskningsrapporter som har vetenskaplig evidens inom specialistområdet samt omsätta resultatet till specifika vårdsituationer
Innehåll
Den psykiatriska patienten i sitt livssammanhang
Vårdande relation
Evidensbaserat omvårdnadsarbete
Hälsobevarande, förebyggande och rehabiliterande omvårdnad
Omvårdnadsplanering och omvårdnadsdokumentation
Arbetsledning
Gällande lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i psykiatriskt vårdarbete
Undervisning
Utbildningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande. Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning, litteraturstudier, obligatoriska föreläsningar och seminarier där litteraturen diskuteras samt studieuppgifter enskilt eller i grupp samt på Blackboard.
Obligatorisk närvaro på utbildningsplatsen motsvarande 30 timmar per vecka.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Psykiatrisk omvårdnad vid förändrat stämningsläge, 7,5 hp, Psykiatri, 7,5 hp, Psykiatrisk vårdforskning och evidensbaserad psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp. Genomgången kurs Psykiatrisk omvårdnad vid maktlöshet och självförakt, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Närvaro (NÄR1), 1 hp, obligatorisk närvaro på teoretiska moment. Betyg Godkänd (G).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 3 hp, vårdkultur och evidens. Individuellt skriftligt arbete. Avseende lärandemål 3, 5 och 7. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA2), 4 hp, vårdutveckling och handledning. Planera och genomföra ett undervisningstillfälle, kritisk analys av egen insats. Avseende lärandemål 3, 5, 7-8. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA3), 7 hp, psykiatrisk omvårdnad och dokumentation. Individuellt skriftligt arbete. Avseende samtliga lärandemål. betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på PRA2 och PRA3. För närmare anvisningar se studiehandledning.
För PRA1, 2 och 3 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
Ifråga om verksamhetsförlagd utbildning där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/ en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola, enligt rektorsbeslut 2012-08-31).
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd