Kursplan - Psykiatri
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OBM010
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Psykiatri
7., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 634 s.
ISBN: 91-47-09317-X LIBRIS-ID: 11727938
Psykoser : ett integrerat perspektiv / Johan Cullberg
2., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 303, [1] s.
ISBN: 91-27-09905-9 (inb.) LIBRIS-ID: 9706495
Barn- och ungdomspsykiatri
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 560 s.
ISBN: 91-27-04395-9 (inb.) ; 898:00 LIBRIS-ID: 8348310
Artiklar
Do women express and experience psychosis differently from men? Epidemological evidence from the Australian national study of low prevalence (psychotic) disorder, volym 42
Australian and New Zeeland Journal of Psychiatry, 2008
Adolescents? views on preventing self-harm, volym 43
Soc. Psychiatry Psychiatry Epidemiology, 2008
Internetadresser
Syfte
Syftet är att studenten skall utöka sina kunskaper om de senaste vetenskapliga rönen beträffande de psykiska störningarnas etiologi, diagnostik och behandling. Vidare skall studenten tillägna sig kunskap om de samhälleliga styrdokument som reglerar psykiatrins verksamhetsområde.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten med beaktande av kön/genusperspektiv kunna:
- identifiera och urskilja symtombilder som kan härledas till specifika psykiska störningar
- urskilja symtom som kan ha samband med oönskade behandlingseffekter
- identifiera och bedöma psykopatologiska tillstånd hos patienter som kräver särskild tillsyn
- beskriva och beakta sambandet mellan psykiska störningars inverkan på patientens livsvärld och dennes möjligheter att leva ett liv som främjar hälsa
- använda olika förklaringsmodeller för psykiska störningars etiologi, diagnostik och behandling
- prioritera vårdaktiviteter som främjar personens möjligheter att leva ett liv som främjar hälsa.
Vidare skall studenten ha förmåga att:
- söka, analysera och värdera forskningsrapporter som har medicinsk evidens inom specialistområdet
- beskriva och redogöra för samhälleliga styrdokument som påverkar vårdens utformning inom specialistområdet.
Innehåll
Biologiska och psykologiska förklaringsmodeller för psykiatriska störningar
Etiologi, diagnostik och behandling
Psykotiska sjukdomar
Affektiva störningar
Ångesttillstånd
Personlighetsstörningar
Neuropsykiatri
Missbruksproblematik
Suicidprocessen
Rättspsykiatri
Socialpsykiatri
Lagstiftning inom psykiatrin
Undervisning
Utbildningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande. Undervisningen sker i form av litteraturstudier, obligatoriska föreläsningar och seminarier där litteraturen diskuteras samt studieuppgifter enskilt eller i grupp samt på webCT.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 2 hp, individuellt skriftligt arbete inom ett eget valt område inom kursen. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Närvaro (NÄR1), 1,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av förläsningar och seminarier. Frånvaro utöver detta kompletteras. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 4 hp, individuell skriftlig tentamen. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd