Kursplan - Hälsofrämjande arbete - Samhällsnivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
FHA020
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Health promotion : planning and strategies
2. ed. : London : SAGE, 2010 - xvi, 576 s.
ISBN: 978-1-84787-489-4 (hbk.) LIBRIS-ID: 11784981
Health promotion at the community level : new advances
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, cop. 1999 - xx, 275 s.
ISBN: 0-7619-1844-2 (inb.) LIBRIS-ID: 8306042
Foundations for health promotion
3rd ed. : Edinburgh : Elsevier, 2009
ISBN: 978-0-7020-2965-3 LIBRIS-ID: 11302668
Kompendier
Creating Supportive environments for health. Stories from the Third International Conference on Health Promotion, Sundsvall, Sweden. Geneva: World Health Organization
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 1996
Health promotion, In Murray, CJL. (ed.) International Encyklopedia of Public
Kommer att delas ut i anslutning till föreläsning.,
Artiklar
Health Promotion Glossary: new terms.
Health Promotion International Advance Access, 2006
Att lära av erfarenheter: systematisk beskrivning och kritisk granskning, 20 frågor om folkhälsoprojekt, volym 75
Socialmedicinsk tidskrift, 1998
Internetadresser
Utvärdering - mer än metod : tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
Stockholm : Svenska kommunförb., 1999 - 91, [2] s.
ISBN: 91-7099-820-5 ; 156:00 LIBRIS-ID: 8370039
URL: Fulltext
Community Empowerment with Case Studies from the South-East Asia Region Community Empowerment Conference Working Document. 2009, WHO, Geneva
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Safety promotion, - an introduction. 2:a uppl. Stockholm: Karolinska Institutet, Division of Social medicine, Department of Public Health Sciences
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2004
URL: Länk
Nairobi Call to Action Nairobi Call To Action For Closing the Implementation Gap in Health Promotion. Geneve: WHO,
WHO, 2009
URL: Länk
Health Promotion Evaluation: Recommendations to Policymakers. Report of the WHO European Working Group on Health Promotion Evaluation. Copenhagen: WHO Regional Office for Europé
WHO EURO, 1998
URL: Länk
Övrigt
Tillkommer ett urval vetenskapliga artiklar, bokkapitel och böcker. Mer information om detta finns på Blackboard.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade kunskaper om planering och implementering av hälsofrämjande arbete utifrån ett samhällsperspektiv med utgångspunkt från nationella och internationella mål för folkhälsoarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för begrepp, teorier, modeller och verktyg för planering och implementering av folkhälsoarbete
2 diskutera och relatera begrepp, teorier, modeller och verktyg för planering och implementering av folkhälsoarbete utifrån ett samhällsperspektiv
3 visa på en fördjupad kunskap om strategier för hälsofrämjande-, skadeförebyggande- och sjukdomsförebyggande arbete med stöd av relevanta exemplifieringar
4 genomföra en samhällsanalys baserad på lokala folkhälsodata
5 identifiera och bedöma lokala behov för folkhälsoarbete med utgångspunkt från en samhällsanalys av folkhälsodata och andra faktorer
6 tillämpa relevanta teorier och modeller som underlag för planering, implementering och utvärdering av hälsofrämjande och skade- och sjukdomsförebyggande arbete
7 utveckla ett kommunbaserat åtgärdsprogram för långsiktigt och hållbart lokalt folkhälsoarbete baserat på relevanta strategier och ansatser
8 motivera och diskutera tillämpade teorier och modeller för planering, implementering och utvärdering i programutformning för folkhälsoarbete och ur ett folkhälsovetenskapligt perspektiv
9 tillämpa och diskutera ett etiskt förhållningssätt samt redogöra för presumtiva effekter av ett åtgärdsprogram
10 presentera och försvara ett framarbetat kommunbaserat åtgärdsprogram för långsiktigt och hållbart lokalt folkhälsoarbete samt granska ett åtgärdsprogram kritiskt och konstruktivt
Innehåll
Fördjupning av begreppet folkhälsoarbete i ett samhällsperspektiv
Folkhälsopolitik och mål för folkhälsoarbete på samhällsnivå
Teorier och modeller för organisations- och samhällsförändringar inom folkhälsoarbete
Verktyg och modeller för planering, implementering och uppföljning av folkhälsoarbete
Konkretisering av de teoretiska inslagen genom möten med aktörer från praktikerfältet
Evidens i hälsofrämjande-, skade- och sjukdomsförebyggande arbete
Samhällsanalys utifrån folkhälsodata och lokala behov
Utformning av kommunbaserade hälsofrämjande åtgärdsprogram
Strategier och metoder för programutvärdering
Stödjande miljöer för hälsa
Arenainriktade ansatser
Hållbar utveckling i folkhälsoarbete
Ojämlikhet i hälsa
Etiska frågeställningar i folkhälsoarbete
Folkhälsoarbetets effekter på folkhälsan
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete och seminarier.
Särskild behörighet
15 hp grundläggande folkhälsovetenskap eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 7,5 hp, skriftlig och muntlig presentation och försvar av grupparbete samt granskning av annan grupps arbete avseende lärandemål 4-10. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 7,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-3. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisning se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd