Kursplan - Vetenskapliga forskningsmetoder
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA011
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rehabilitation research : principles and applications
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Saunders, 2011 - vii, 503 s.
ISBN: 978-1-4377-0840-0 (pbk.) LIBRIS-ID: 12031692
Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 480 s.
ISBN: 978-91-44-04896-3 LIBRIS-ID: 11690705
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Referenslitteratur
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade metodkunskaper och utveckla sitt kritiska förhållningssätt till kunskap och forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 självständigt identifiera och formulera ett forskningsproblem utifrån en självständigt genomförd litteraturgenomgång
2 kritiskt granska samt reflektera över olika vetenskapsteoretiska perspektiv samt olika forskningsmetoders värde i relation till ett självständigt formulerat forskningsproblem
3 skriftligt planera för ett självständigt arbete med adekvat forskningsdesign, datainsamlings- och analysmetod, muntligt och skriftligt självständigt motivera densamma samt kritiskt granska ett motsvarande planerat arbete
4 identifiera och tillämpa relevanta kvalitetskriterier utifrån vald forskningsmetod
5 identifiera och argumentera för etiska aspekter i relation till ett planerat självständigt arbete
6 översiktligt beskriva och diskutera principer för evidensbasering i relation till vetenskapliga publikationer
Innehåll
Vetenskapsteoretiska perspektiv
Forskningsprocessen
Forskningsproblem, -design och -metoder
Litteratursökning
Datainsamling och dataanalys
Kvalitetskriterier i relation till olika vetenskapsteoretiska perspektiv
Forskningsetik
Vetenskapligt skrivande
Kritisk granskning
Evidensbasering
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna ett självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i folkhälsovetenskap, vårdvetenskap eller sjukgymnastik alternativt Sjuksköterske,- eller Sjukgymnastexamen enligt 1993 års studieordning 180 hp, där examensarbete om 15 hp i huvudämnet skall ingå eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 hp, muntlig och skriftlig redovisning av gruppuppgift avseende lärandemål 6. Betyg Godkänd (G).
PM (PM01), 6 hp, PM som examineras skriftligt och muntligt samt genomfört opponentskap avseende lärandemål 1-5. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på PM01. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd