Kursplan - Examensarbete inom kunskapsområde naturvetenskap/teknik/naturvetenskap och teknik, avancerad nivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
TOA303
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05226-7 LIBRIS-ID: 12320903
Referenslitteratur
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 261 s.
ISBN: 978-91-47-08421-0 LIBRIS-ID: 10302469
URL: Omslagsbild
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 149 s.
ISBN: 9144022883 : 278:00 LIBRIS-ID: 8868468
Svensk författningssamling : SFS. 1998:1003 Högskoleförordningen 1993:100, ändring (omtryck)
- 67 s.
Svenska skrivregler
3., [utök. utg.] : Stockholm : Liber, 2008 - 1 PDF-fil (264 s.)
ISBN: 978-91-47-90387-0 LIBRIS-ID: 10967866
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Syfte
Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig
- fördjupade kunskaper i vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska problem i anslutning till kvalitets- och utvecklingsfrågor inom området naturvetenskapernas-/teknikdidaktik
- förutsättningar för fortsatt lärande i arbetet genom utveckling av växelverkan mellan empiriska iakttagelser och metoder inom naturvetenskapernas-/teknikdidaktik.
- förmåga att på ett analytiskt sätt reflektera över sina inhämtade kunskaper i relation till den kommande yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen eller ämnesområden.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
- visa fördjupad förmåga att kunna självständigt identifiera, formulera och analysera ett för ämnet relevant problemområde
- kunna utforma en metodologisk grund för att utföra en vetenskaplig studie i naturvetenskapernas-/teknikdidaktik
- kunna genomföra och skriftligt redovisa en studie i naturvetenskapernas-/teknikdidaktik
- uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
- kunna kritiskt granska och redovisa den vetenskapliga hållbarheten i ett naturvetenskapligt-/teknikdidaktiskt arbete
Innehåll
Utarbetande av ett självständigt examensarbete som uppfyller kraven på vetenskaplighet kring en naturvetenskaplig eller teknikdidaktisk frågeställning i anslutning till det pedagogiska arbetet inom förskola och skola.
Undervisning
Föreläsningar och seminarium samt handledning i grupp och enskilt.
Särskild behörighet
- 52,5 hp från Allmänt utbildningsområde varav 12 hp ska vara VFU samt Forskningsmetod för lärare eller motsvarande samt - 52,5+82,5 hp från ämnen som kan utgöra två inriktningar/specialiseringar för lärarexamen 270-330 hp varav minst 15 hp ska vara VFU alternativt - 52,5 hp i inriktnings- och 30 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210 hp varav 15 hp ska vara VFU
Examination
Uppsats (UPS1), 15 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Arbetet redovisas i form av en uppsats med oppositionsförfarande. Arbetet skrivs enskilt eller i par. Vidare ingår också att närvara vid oppositionsförfarande av minst tre examensarbeten, samt att opponera på ett annat examensarbete. För vidare instruktioner angående examinationsseminarium hänvisas till studiehandledningen. Högst fyra omprövningstillfällen ges.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Studenten erhåller för handledning av examensarbete maximalt 15 timmars handledning då arbetet skrivs enskilt och 20 timmars handledning då arbetet skrivs i par. I denna tid ingår handledarens genomläsning mellan handledningar och före seminarium, dock ej den tid som åtgår för behandling vid examinationsseminarium. Rätten till handledning upphör när antalet timmar är förbrukade. Övrig information, se studiehandledningen.
Kursen ersätter den tidigare kursen SÖÄ300 Examensarbete inom kunskapsområde naturvetenskap/teknik/naturvetenskap och teknik, avancerad nivå.