Kursplan - Examensarbete inom kunskapsområde naturvetenskap/teknik/naturvetenskap och teknik, grundnivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
TOA200
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05226-7 LIBRIS-ID: 12320903
Referenslitteratur
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 261 s.
ISBN: 978-91-47-08421-0 LIBRIS-ID: 10302469
URL: Omslagsbild
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 149 s.
ISBN: 9144022883 : 278:00 LIBRIS-ID: 8868468
Svensk författningssamling : SFS. 1998:1003 Högskoleförordningen 1993:100, ändring (omtryck)
- 67 s.
Svenska skrivregler
3., [utök. utg.] : Stockholm : Liber, 2008 - 1 PDF-fil (264 s.)
ISBN: 978-91-47-90387-0 LIBRIS-ID: 10967866
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Syfte
Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig
- kunskaper i vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska problem i anslutning till kvalitets- och utvecklingsfrågor inom området naturvetenskapernas-/teknikdidaktik
- förutsättningar för fortsatt lärande i arbetet genom utveckling av växelverkan mellan empiriska iakttagelser och metoder inom naturvetenskapernas-/teknikdidaktik.
- förmåga att på ett strukturerat sätt reflektera över sina inhämtade kunskaper i relation till den
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
- kunna självständigt identifiera, formulera och analysera naturvetenskapliga- eller teknikdidaktiska problem i förskolans eller skolans arbete
- kunna utforma en metodologisk/didaktisk grund för att utföra en vetenskaplig naturvetenskaplig- /teknikdidaktisk studie eller ett naturvetenskapligt-/teknikdidaktiskt utvecklingsarbete
- kunna genomföra och skriftligt redovisa en studie/ett utvecklingsarbete i naturvetenskapernas- /teknikdidaktik
- uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
- kunna kritiskt granska och redovisa den vetenskapliga hållbarheten i ett naturvetenskapligt-/teknikdidaktiskt arbete
Innehåll
Utarbetande av ett självständigt examensarbete/ett utvecklingsarbete som uppfyller kraven på vetenskaplig förankring kring en naturvetenskaplig-/teknikdidaktisk frågeställning i anslutning till det didaktiska arbetet inom förskola och skola.
Undervisning
Föreläsningar och seminarium samt handledning i grupp och enskilt.
Särskild behörighet
- 52,5 högskolepoäng från Allmänt utbildningsområde (AU) varav 12 högskolepoäng ska vara VFU samt - 52,5 hp i inriktnings- och 30 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210 hp varav 15 hp ska vara VFU
Examination
Uppsats (UPS1), 15 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Arbetet redovisas i form av en uppsats med oppositionsförfarande eller ett utvecklingsarbete med kompletterande skriftlig redovisning. Arbetet skrivs enskilt eller i par. Vidare ingår också att närvara vid oppositionsförfarande av minst tre examensarbeten eller utvecklingsarbeten, samt att opponera på ett annat examensarbete/utvecklingsarbete. För vidare instruktioner angående examinationsseminarium hänvisas till studiehandledningen. Högst fyra omprövningstillfällen ges.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter den tidigare kursen SÖÄ201 Examensarbete inom kunskapsområde naturvetenskap/teknik/naturvetenskap och teknik, grundnivå.