Kursplan - Psykologi, inriktning mot hälsopsykologi 31-60
Omfattning
30 hp
Kurskod
SPS118
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Cognitive psychology : mind and brain
Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall/Pearson Education International, c2009. - xiii, 610 p., [16] p. of plates
ISBN: 978-0-13-700454-6 (PIE) LIBRIS-ID: 11495449
URL: Länk
Positive psychology : the scientific and practical explorations of human strengths
2., [rev. and updated] ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE Publications, cop. 2011 - xxvi, 585 p.
ISBN: 978-1-4129-9062-2 (hft.) LIBRIS-ID: 12097038
Health psychology : [a textbook]
5. ed. : London : McGraw-Hill/OUP, 2012 - xxxiv, 565 s.
ISBN: 978-0-335-24383-9 LIBRIS-ID: 13524746
Psykoterapins grunder : en introduktion till teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 150 s.
ISBN: 978-91-44-07760-4 LIBRIS-ID: 13434333
Abnormal psychology : an integrative approach
6. ed., International ed. : Belmont, CA : Wadsworth Cengage Learning, 2012 - 554 s.
ISBN: 9781111345204 LIBRIS-ID: 12657321
Kvalitativ forskningsmetod i psykologi : att låta en värld öppna sig
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 215 s.
ISBN: 9789147093342 LIBRIS-ID: 10934339
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using IBM SPSS
5. ed. : Maidenhead : McGraw-Hill, 2013 - xiv, 354 s.
ISBN: 9780335262588 LIBRIS-ID: 14295102
Reseach methods
Wadsworth Publishing Co Inc, 2012
Kompendier
Att arbeta med gemensam problemlösning
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Internetadresser
Konsultation och handledning : en jämförelse mellan två professionella psykologiska processer
Linköping : Univ., Institutionen för pedagogik och psykologi, 1995 - 47 bl.
URL: Länk
Övrigt
Övrigt Tillkommer: Ca 300 sidor enligt lärares anvisningar
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Cognitive psychology : mind and brain
Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall/Pearson Education International, c2009. - xiii, 610 p., [16] p. of plates
ISBN: 978-0-13-700454-6 (PIE) LIBRIS-ID: 11495449
URL: Länk
Positive psychology : the scientific and practical explorations of human strengths
2., [rev. and updated] ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE Publications, cop. 2011 - xxvi, 585 p.
ISBN: 978-1-4129-9062-2 (hft.) LIBRIS-ID: 12097038
Health psychology : [a textbook]
5. ed. : London : McGraw-Hill/OUP, 2012 - xxxiv, 565 s.
ISBN: 978-0-335-24383-9 LIBRIS-ID: 13524746
Psykoterapins grunder : en introduktion till teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 150 s.
ISBN: 978-91-44-07760-4 LIBRIS-ID: 13434333
Abnormal psychology : an integrative approach
6. ed., International ed. : Belmont, CA : Wadsworth Cengage Learning, 2012 - 554 s.
ISBN: 9781111345204 LIBRIS-ID: 12657321
Kvalitativ forskningsmetod i psykologi : att låta en värld öppna sig
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 215 s.
ISBN: 9789147093342 LIBRIS-ID: 10934339
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using SPSS
4. ed. : Maidenhead : Open University Press/McGrawHill, 2010 - 345 s.
ISBN: 0335242391 (spiralh.) LIBRIS-ID: 11896787
Reseach methods
Wadsworth Publishing Co Inc, 2012
Kompendier
Att arbeta med gemensam problemlösning
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 91-7307-008-4 LIBRIS-ID: 8636354
URL: Fulltext
Internetadresser
Konsultation och handledning : en jämförelse mellan två professionella psykologiska processer
Linköping : Univ., Institutionen för pedagogik och psykologi, 1995 - 47 bl.
URL: Länk
Övrigt
Övrigt Tillkommer: Ca 300 sidor enligt lärares anvisningar
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursens syfte är att de studerande skall fördjupa sina kunskaper i ämnet psykologi inom områdena kognitiv psykologi, hälsopsykologi samt vetenskaplig metod. Kursen syftar också till att ge de studerande redskap för att kunna sammanfatta forskning inom ett valfritt område och utifrån detta självständigt formulera en empirisk frågeställning.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- översiktligt redogöra för grundläggande kognitionspsykologisk teori och empiri
- redogöra för det ekologiska systemperspektivet och ett multidimensionellt integrerat synsätt på hälsa
- jämföra och redogöra för generella teorier om hälsa och sjukdom samt relationen hälsa - ohälsa i anslutning till personlighetsteori och psykopatologi
- tillämpa lämpliga hälsomodeller i interventionssammanhang
- tillämpa kunskaper i inferentiell statistik och kvalitativ metodik
- redogöra för forskningsetiska principer i vetenskapligt arbete
- avgränsa ett relevant problemområde och skriftligt formulera den egna studiens syfte, frågeställning och/eller hypotes
Innehåll
Delkurs 1, 6 hp: Kognitiv psykologi
Termen "kognition" (från latin "cognosco" = lära känna) används i sin vidaste mening för att beteckna alla de psykiska processer som är inbegripna i människors intellektuella liv: varseblivning, föreställande, tänkande, begreppsbildning, problemlösning, beslutsfattande, bedömningar, fantasi, minne och språkliga funktioner. Under kursen behandlas ett brett urval av de olika teoretiska ämnesområdena inom kognitionspsykologin. Kursen bygger vidare på den undervisning som getts i ämnet på lägre nivåer.
Delkurs 2, 12 hp: Hälsopsykologi
I delkursen ingår följande moment:
Moment A: Hälsobegreppet., systemteori/ekologisk teori, teorier om hälsa och hälsomodeller, teorier om sjukdom och coping, metoder för att mäta hälsa, problemlösning och intervention, konsultation och behandling
Moment B: Definitioner av hälsa och ohälsa, klassifikationssystem för psykiska störningar, grundläggande problemställningar i personlighetspsykologin, personlighetsstörningar, psykiska syndrom och grav psykisk ohälsa, möjligheten till förändring av personligheten/psykisk ohälsa genom psykoterapeutiska interventioner.
Delkurs 3, 6 hp: Vetenskaplig metod och utredningsmetodik
Under kursen behandlas vetenskapsteori, designval, experimentell metodik och analys av såväl kvalitativa som kvantitativa psykologiska data. Det statistiska momentet behandlar huvudsakligen inferentiella metoder såsom t-test och envägs variansanalys och förutsätter att grundläggande kunskaper i statistik redan inhämtats.
Delkurs 4, 6 hp: Valfri fördjupning
I delkursen ingår följande moment; fördjupning inom ett område inom psykologin genom litteratursökning, inläsning och kritisk granskning av aktuell forskning; planering, skriftlig redovisning samt examination av fördjupningsarbetet, samt muntlig och skriftlig opposition av en annan students arbete.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatoriskt seminarium delkurs 2a. Obligatoriskt seminarium delkurs 4 (uppsatsventilering)
Särskild behörighet
Psykologi1-30, minst 22,5 hp vari ingår Forskningsprocessen 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 6 hp, skriftlig tentamen hälsopsykologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL2), 6 hp, skriftlig tentamen hälsopsykologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL4), 6 hp, skriftlig och muntlig examination valfri fördjupning. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL5), 6 hp, skriftlig och muntlig examination valfri fördjupning, hälsopsykologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN1), 6 hp, kognitiv psykologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN3), 3 hp, kvalitativ vetenskaplig metod. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN4), 3 hp, kvantitativ vetenskaplig metod. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd