Kursplan - Ledarskap i beteendevetenskapligt perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA104
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 122 s.
ISBN: 978-91-44-00787-8 LIBRIS-ID: 10683058
Ledarskap i organisationer
Harlow : Prentice Hall, 2012 - xiv, 678 s.
ISBN: 9780273739234 LIBRIS-ID: 12294249
Övrigt
Tillkommer cirka 200 sidor enligt anvisning från lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper om beteendevetenskapliga perspektiv på ledarskap i allmänhet och personalledarskap i synnerhet genom teoretiska studier och praktiska övningar.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för aktuella teoretiska perspektiv på ledarskap och organisation och diskutera dessa utifrån ett vetenskapligt och kritiskt perspektiv
- jämföra förutsättningar för olika former av ledarskap
- uppvisa kunskap om mäns och kvinnors ledarskap, förutsättningar, beteende och dynamik
- redogöra för centrala begrepp som används i ledarskapsforskning ur ett beteendevetenskapligt perspektiv
- översiktligt redogöra för modern teoribildning om interkulturalitet och ledarskap
- formulera strategier för ledarskap som beteendevetenskaplig praktik utifrån teorier om ett relationsinriktat, förändringsinriktat, situationsanpassat och interkulturellt ledarskap
Innehåll
Perspektiv på ledarskap och organisation. Ledarskapet som en central aspekt i organisationsforskningen. Tidigare perspektiv på organisation och ledarskap som exempelvis Fordism, Human relations och Human resource. Bakgrunden till idag aktuella ledarskapsideal som situationsanpassat förändringsinriktat och interkulturellt ledarskap. Ledarskapets förutsättningar för samarbete, kommunikation och styrning jämförs.
Praktiskt ledarskap. Ledarskap och medarbetskap som en relation med betoning på konflikthantering, motstånd och interkulturell kommunikation. Vetenskaplig förankring av praktiska metoder.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Seminarium (SEM2), 1,5 hp. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN2), 6 hp. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd