Kursplan - Utvecklingspsykologi, introduktion
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA100
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utvecklingspsykologi : barn- och ungdomsåren
Lund : Studentlitteratur, 2005 - xiv, 714 s.
ISBN: 91-44-02800-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9799637
From neurons to neighborhoods : the science of early child development
Washington, D.C. : National Academy Press, c2000 - 425 s.
ISBN: 0-309-06988-2 (hardcover : alk. paper) ; CIP entry LIBRIS-ID: 4786558
Övrigt
Tillkommer ca 30 sidor efter anvisning av lärare
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
De studerande skall inhämta kunskap om barns och ungdomars utveckling och socialisation i relation till vardagsfungerande och självregleringsmekanismer. Detta skall ske utifrån det flerdimensionella synsättet där biologiska förutsättningar och omgivningens resurser beaktas.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- jämföra och redogöra för olika utvecklingspsykologiska perspektiv på barn och ungdomars utveckling
- redogöra för och problematisera kring det ömsesidiga samspelet mellan individ och miljö och dettas betydelse för barns och ungdomars utveckling
- redogöra för och problematisera kring barns och ungdomars kognitiva utveckling
- redogöra för och problematisera kring barns och ungdomars utveckling av kommunikation och språk
- redogöra för och problematisera kring barns och ungdomars sociala och emotionella utveckling samt utvecklingen av temperament och personlighet
Innehåll
I kursen behandlas betydelsen av arv och miljö ur ett systemteoretiskt perspektiv. Ingående kursmoment utgörs av teorier rörande tidig perception, kognitiv utveckling, minne, intelligens, kommunikation, språk, socio-emotionell utveckling, självförståelse, temperament och personlighet. Betydelsen av tidiga sociala relationer samt hur förståelse för andra skapas är andra inslag i kursinnehållet.
Undervisning
Huvuddelen av undervisningen sker via en kommunikationsplattform och ges i form av inspelade föreläsningar, webbaserade seminarier, kommunikation, enskilda övningar samt diskussioner. En campusbaserad introduktionsföreläsning ges samt ett avslutande obligatoriskt campusbaserat seminarium.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Skriftlig gruppinlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp. Betyg Godkänd (G).
Individuell skriftlig inlämningsuppgift (INL2), 6 hp. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd