Kursplan - Demokratins och arbetets historia
Omfattning
15 hp
Kurskod
HIA101
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Historia
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Arbete och monopolkapital : arbetets degradering i det tjugonde århundradet
2. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren, 1985 - 401, [1] s.
ISBN: 91-29-57252-5 ; 82:00 LIBRIS-ID: 7235748
On democracy
[New ed.] : New Haven : Yale University Press, 2000 - 217 s.
ISBN: 0-300-08455-2 (pbk) ; £6.99 LIBRIS-ID: 4771565
Begreppet arbete : definitioner, ideologier och sociala former
Lund : Arkiv, 1986 - 141 s.
ISBN: 91-7924-011-9 ; 90:00 LIBRIS-ID: 8377384
Svensk politisk historia : strid och samverkan under tvåhundra år
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 345 s.
ISBN: 978-91-44-06827-5 LIBRIS-ID: 12242001
Produktion och arbete i den tredje industriella revolutionen : Tarkett i Ronneby 1970-2000
Växjö : Växjö Univ. Press, 2004 - [6], 238, [5] s.
ISBN: 91-7636-404-6 LIBRIS-ID: 9470453
Då barn var lönsamma : om arbetsdelning, barnarbete och teknologiska förändringar i några svenska industrier under 1800- och början av 1900-talet
Stockholm : Tiden, 1980 - 182 s.
ISBN: 91-550-2492-0 ; 60:00 LIBRIS-ID: 7420858
Från Platon till kriget mot terrorismen : de politiska idéernas historia
14., [omarb.] uppl. : Stockholm : Bonnier, 2012 - 343 s.
ISBN: 978-91-0-100161-1 LIBRIS-ID: 13456616
Övrigt
Ytterligare litteratur tillkommer för demokratiavsnittet.
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Kursens syfte är att ge dels en introduktion till demokratins historia, från antiken fram till idag samt andra former av politiskt beslutsfattande, inflytande och maktutövning, dels ge kunskap om arbetets betydelse i ett historiskt perspektiv för människor i olika samhällen och hur människor skaffat sig sin försörjning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för hur demokratin har utvecklats från antiken fram till idag samt vilka andra former för politiskt beslutsfattande och inflytande som finns/har funnits och hur dessa har utvecklats
- redogöra för hur olika samhällsgrupper har deltagit i eller uteslutits från demokratin och det politiska beslutsfattandet
- diskutera begrepp som statsbildningsprocess, absolutism, despotism, envälde, upplysning, parlamentarism, konstitutionalism och medborgarskap
- redogöra för hur människan i olika tider och i olika samhällen har säkrat sin försörjning
- redogöra för hur synen på arbete har förändrats genom historien
- diskutera hur olika sociala relationer och maktförhållanden påverkat arbetets utformning och innehåll samt konsekvenser av detta för den enskilde individen och olika samhällsgruppers skilda förutsättningar på arbetsmarknaden
- redovisa sina inhämtade kunskaper såväl muntligt som skriftligt
Innehåll
Kursen är indelad i två delar, demokratins historia och arbetets historia.
Den första delen om demokratins historia behandlar diskussionen om begreppet demokrati i ett idéhistoriskt perspektiv. Olika utformningar av det demokratiska styrelseskicket i historien samt hur olika samhällsgrupper bland annat utifrån klass, kön och etnicitet har deltagit i eller utestängts från demokrati och det politiska beslutsfattande.
Den andra delen om arbetets historia behandlar dels hur synen på arbetet förändrats sedan antiken i ett idéhistoriskt perspektiv, dels hur arbetets innehåll har utformats och förändrats genom historien. Utifrån ett interkulturellt perspektiv fokuseras sociala relationer och maktförhållanden som utvecklats i och kring arbetet i olika historiska och geografiska samhällen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier samt gruppövningar.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 2 hp, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN2), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarier och gruppövningar är obligatoriska.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd