Kursplan - Företagsekonomi, grundkurs
Omfattning
30 hp
Kurskod
EFO706
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Organisering och ledning
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2011 - 510 s.
ISBN: 9789113036779 LIBRIS-ID: 12273232
Företagsekonomi 100. : Faktabok
16., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2013 - 486 s.
ISBN: 978-91-47-09909-2 LIBRIS-ID: 13600220
Marknadsföring : teori, strategi och praktik
Harlow : Pearson, 2013 - xxi, 442 s.
ISBN: 9780273736004 (print) LIBRIS-ID: 13746584
Referenslitteratur
Seminarieboken : att skriva, presentera och opponera
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 138 s.
ISBN: 91-44-04125-X : 298:00 LIBRIS-ID: 8953765
Övrigt
Kurskompendier tillkommer.
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
-
Böcker
Organisering och ledning
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2011 - 510 s.
ISBN: 9789113036779 LIBRIS-ID: 12273232
Företagsekonomi 100. : Faktabok
16., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2013 - 486 s.
ISBN: 978-91-47-09909-2 LIBRIS-ID: 13600220
Marknadsföringsboken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 394 s.
ISBN: 978-91-44-05618-0 (inb.) LIBRIS-ID: 12129942
URL: Ytterligare material
Referenslitteratur
Seminarieboken : att skriva, presentera och opponera
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 138 s.
ISBN: 91-44-04125-X : 298:00 LIBRIS-ID: 8953765
Övrigt
Kurskompendier tillkommer.
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna en allmän översikt över företagsekonomi. Kursen ska ge grundläggande kunskaper och förståelse för centrala företagsekonomiska begrepp och problemområden inom ämnesområdena organisation, marknadsföring och ekonomistyrning. Kursen ger en grund för vidare studier inom företagsekonomiområdet. I kursen ingår även ett moment där studenten får använda sina kunskaper om de olika företagsekonomiska ämnesområdena och undersöka om och hur informationsteknik (IT) kan stödja dessa verksamheter.
Ett annat syfte är att utveckla studentens individuella förmåga gällande: skriftliga presentationer; informationssökande, kritisk granskning av information, litteratur och annat material
Lärandemål
Det övergripande lärandemålet för denna kurs är att ge studenten en grundläggande förståelse för företagsekonomiska begrepp och arbetsmetoder. Lärandemålen är uppdelade i fyra delkurser.
Delkurs 1 Marknadsföring, 9 hp
Efter delkursen skall studenten kunna:
- muntligen och skriftligen beskriva de praktiska och teoretiska karaktärsdragen för olika marknader utifrån antalet säljare i kombination med antalet köpare
- muntligen och skriftligen argumentera för vilka konsekvenser olika produkters egenskaper får för företagets verksamhet givet karaktärsdragen på en viss marknad
- visa förståelse för olika marknadsföringsaktiviteter förutsättningar och konsekvenser
- visa förståelse för utgångspunkterna för företagets val av marknadsföringsaktiviteter
- värdera teorier, modeller och begrepp utifrån i vilken utsträckning de kan tillämpas i specifika praktiska situationer
- tillämpa teorier, modeller och begrepp på specifika praktiska situationer,
- söka, bearbeta och analysera information utifrån en given ram
- muntligen och skriftligen kommunicera resultat och slutsatser i form av seminarier och rapporter
Delkurs 2 Organisation, 7,5 hp
Efter delkursen skall studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp kring organisationer, organisering och organisationen som fenomen
- muntligen och skriftligen kunna beskriva de praktiska och teoretiska karaktärsdragen för olika organisationsformer utifrån ett struktur- och processperspektiv
- muntligen och skriftligen kunna argumentera för vilka konsekvenser interna och externa förutsättningar har för organisationers utseende och utveckling
- värdera teorier, modeller och begrepp utifrån i vilken utsträckning de kan tillämpas i specifika praktiska situationer
- tillämpa teorier, modeller och begrepp på specifika praktiska situationer och föreslå lösningar på grundläggande problem kring organisationsform
- söka, bearbeta och analysera information utifrån en given ram
- muntligen och skriftligen kommunicera resultat och slutsatser i form av seminarier och rapporter
Delkurs 3 Grundläggande ekonomistyrning, 8,5 hp
Efter delkursen skall studenten kunna:
- förstå de grundläggande ekonomiska begreppen inom redovisnings- och ekonomistyrningsområdet,
- kunna genomföra löpande bokföring samt redogöra övergripande för normer och lagstiftning inom området.
- använda de vanligaste företagsekonomiska begreppen i ett sammanhang.
- tillämpa löpande bokföring genom att kontera och bokföra vanliga ekonomiska transaktioner på konton
- förståelse för budgetsystemets uppbyggnad, process och problematik
- förstå innebörden av debet, kredit, resultat- och balansräkning samt att förstå värderingens påverkan på balans- och resultaträkning
- tolka och redogöra för innebörden av en nyckeltalsanalys genomförd på en årsredovisning
- genomföra ekonomiska beräkningar, motivera val av modell samt förstå innebörden av framräknade resultat, utifrån befintliga kalkylmodeller och siffermaterial
- muntligen och skriftligen kommunicera resultat och slutsatser i form av seminarier och rapporter
Delkurs 4 Integrerande projektarbete och/med IT-stöd, 5 hp
Efter delkursen skall studenten kunna:
- förstå de olika ämnesområdenas inbördes beroendeförhållanden i ett företags eller organisations verksamhet
- förstå hur olika former av informationsteknologi (IT) används för att stödja företags och organisationers verksamhet
- förstå och tolka vetenskapliga artiklar om företag/organisationer och IT
- tillämpa teorier, modeller och begrepp på specifika praktiska situationer och dra generella slutsatser kring ett företags eller en organisations verksamhet
- kunskap och övning i grundläggande vetenskaplig undersökningsmetodik
- kunna använda de vanligaste kontorsprogrammen för ordbehandling, kalkyler och presentationer
- kommunicera resultat och slutsatser i form av skriftliga rapporter och muntlig presentation
Innehåll
Delkurs 1 Marknadsföring, 9 hp
Marknadsföringsämnets historiska bakgrund och utveckling
Marknadsfunktionens i företaget, marknadsorganisation och styrning
Marknadsplaneringsprocessen och dess olika steg
Företagets mål och strategi och dess koppling till företagets marknadsföring
Olika branschers och marknadssituationers karaktärsdrag och förutsättningar vad gäller säljare och köpare, t ex konsumentmarknader, tjänstemarknader och industriella marknader
Delkurs 2 Organisation, 7,5 hp
Kunskaper som har relevans för att kunna förstå att organisationer är medel eller verktyg för att nå vissa mål och att organisationer är olika beroende på verksamhetsinriktning och vilket perspektiv som används för att studera organisationer. I kursen kommer fokus ligga på att förstå att organisationer ur ett struktur-och processperspektiv och att de interna förutsättningarna och omvärlden påverkar värdeskapandet i organisationer.
Delkurs 3 Grundläggande ekonomistyrning 8,5 hp
Principer, teorier och begrepp som styr bokföring, bokslut och årsredovisning
Årsredovisningar som underlag för räkenskapsanalyser
Budgetar och kalkylers betydelse för en samlad bild och företagets ekonomiska situation
Delkurs 4 Integrerande projektarbete och IT-stöd, 5 hp
Grundläggande vetenskaplig metod och vetenskapligt skrivande. Ett företagsekonomiskt perspektiv på informationsteknik (IT) och dess praktiska användning och betydelse. En översikt av rådande teorier om vilken användning företag och organisationer kan ha av IT (med fokus på databaserade informationssystem). Praktisk användning av kontorsprogram.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, handledning, praktikfall och rapporter av olika slag. I kursen arbetar vi aktivt med att integrera teori och praktik. Detta görs bland annat genom besök på och interaktion med företag eller organisationer. I kursen tränas studenterna i muntlig och skriftlig presentation, opposition och seminarieverksamhet i olika former. Deltagande i seminarier är obligatoriskt. I kursen använd en pedagogisk (webb-baserad) plattform för kommunikation, diskussion och presentation av kursmaterial.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Gruppuppgift. Organisation (GRU1), 3,5 hp, betyg Godkänd (G)
Gruppuppgift. Grundläggande ekonomistyrning (GRU3), 2 hp, betyg Godkänd (G)
Gruppuppgift. Grundläggande ekonomistyrning (GRU4), 2 hp, betyg Godkänd (G)
Gruppuppgift. Integrerande projektarbete och/med IT-stöd (GRU5), 3,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Gruppuppgift. Marknadsföring (GRU6), 3 hp, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift. Integrerande projektarbete och/med IT-stöd (INL2), 1,5 hp, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift. Marknadsföring (INL3), 1,5 hp, betyg Godkänd (G)
Tentamen. Organisation (TEN1), 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen. Marknadsföring (TEN2), 4,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen. Grundläggande ekonomistyrning (TEN3), 4,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Examination sker genom enskilda skriftliga tentamen och inlämningsuppgifter samt gruppuppgifter. Betygsgrundande är såväl de skriftliga och muntliga prestationerna, samt aktiviteten vid seminarietillfällena.
Delkurs 1 Marknadsföring, 9 hp
INL 3, 1,5 hp
GRU 6, 3 hp
TEN 2, 4,5 hp
Delkurs 2, Organisation, 7,5 hp
GRU1, 3,5 hp
TEN 1, 4 hp
Delkurs 3 Grundläggande ekonomistyrning, 8,5 hp
GRU 3, 2 hp
GRU 4, 2 hp
TEN3, 4,5 hp
Delkurs 4 Integrerande projektarbete och/med IT-stöd, 5 hp
INL 2, 1,5 hp
GRU 5, 3,5 hp
För att erhålla ett slutbetyg på kursen ska samtliga moment i kursen vara genomförda med minst godkänt resultat. För betyget Väl godkänt krävs dessutom att minst tre av kursmomenten har betyget Väl godkänt. Detaljerad information kring betygsregler ges i kursinformationen.