Kursplan - Marknader och företag
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
EFO219
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Professionell marknadsföring
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 533 s.
ISBN: 978-91-44-07110-7 (inb.) LIBRIS-ID: 12298965
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna kunskap om förutsättningar och skillnader på olika marknader från såväl köpande som säljande part. Kursen skall ge studenterna en grundläggande förståelse och färdighet för företags och organisationers situation och agerande på marknader samt marknadsföringens roll i sammanhanget. Kursen har även som syfte att ge en bakgrund till marknadsföringsämnets utveckling ur både praktiskt och teoretiskt perspektiv.
Ett annat syfte är att utveckla studentens individuella förmåga gällande: skriftliga presentationer; informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material.
Lärandemål
Efter kursen skall studenten kunna:
- muntligen och skriftligen beskriva de praktiska och teoretiska karaktärsdragen för olika marknader utifrån antalet säljare i kombination med antalet köpare
- muntligen och skriftligen argumentera för vilka konsekvenser olika produkters egenskaper får för företagets verksamhet givet karaktärsdragen på en viss marknad
- visa förståelse för olika marknadsföringsaktiviteter förutsättningar och konsekvenser
- visa förståelse för utgångspunkterna för företagets val av marknadsföringsaktiviteter
- värdera teorier, modeller och begrepp utifrån i vilken utsträckning de kan tillämpas i specifika praktiska situationer,
- tillämpa teorier, modeller och begrepp på specifika praktiska situationer,
- söka, bearbeta och analysera information utifrån en given ram samt,
- kommunicera resultat och slutsatser i form av skriftliga rapporter
Innehåll
Kursen inleds med en genomgång av grundläggande begrepp och teorier inom marknadsföring. Detta följs av praktiska inlämningsuppgifter för att tillämpa teorier och modeller. Delar av kursen sker i seminarieform.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar samt seminarier där studenterna behöver delta aktivt. Muntliga redovisningar av moment på kursen kräver närvaro för att examineras. Vissa av momenten på kurser sker i grupp. Under kursen används en pedagogisk plattform för kommunikation och presentation av kursmaterial.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift, 2 högskolepoäng, betyg G (INL5)
Inlämningsuppgift, 2 högskolepoäng, betyg G (INL6)
Tentamen, 3,5 högskolepoäng, betyg G eller VG (TEN1)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Studenterna examineras genom en skriftlig tentamen och två skriftliga inlämningsuppgifter. Opposition ingår som en del i examinationen för inlämningsuppgifterna