Kursplan - Marketing
Omfattning
15 hp
Kurskod
EFO213
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Marketing theory : evolution and evaluation
New York : Wiley, cop. 1988 - xi, 231 s.
ISBN: 0-471-63527-8 LIBRIS-ID: 4978636
Övrigt
Kursen innehåller även vetenskapliga artiklar som du kan skriva ut från Mälardalens Högskolas vetenskapliga databaser (dessa visas i Blackboard)
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten fördjupade kunskaper i centrala teorier kring marknader och marknadsföring samt därtill relaterade verksamheter såväl internt i företaget som i relation till externa motparter. Ett annat syfte är att utveckla studentens personliga förmåga gällande: muntliga och skriftliga presentationer; kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material, samt; grupparbete.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- muntligen och skriftligen beskriva de praktiska och teoretiska karaktärsdragen för olika marknader och marknadsföring;
- visa förmågan att integrera kunskap och hantera komplex information när han/hon utvärderar olika alternativa teoretiska förklaringar till företags marknadsföring;
- visa förmågan att relatera företags marknadsföring till multiplexa och föränderliga marknadsförhållanden:
- formulera slutsatser och göra bedömningar baserade på ofullständiga uppgifter gällande ett företags politiska, ekonomiska, kulturella och teknologiska omgivning;
- visa förmågan göra kvalificerade bedömningar om företags alternativ i marknadsföring;
- genomföra ett arbete i grupp tillsammans med kollegor och aktivt bidra till att lösa uppgifter;
- visa att han/hon klart och tydligt kan kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder (för de ovan nämnda lärandemålen), till en internationell publik bestående av både specialister och icke-specialister;
- granska och ge kollegial respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna, och;
- genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna under kursens gång.
Innehåll
Kursen är uppdelad i två delar. Den första delen av kursen innebär genomgång av centrala teoribildningar inom marknadsföringsområdet. Kursen behandlar därmed klassisk marknadsteori, konkurrensteori, utvecklingen av marknadsföringens teoretiska grunder och utvecklingstendenser inom marknadsföringen, speciellt relationens betydelse för marknadsföringen. Det viktigaste inslaget i kursen är fördjupad analys av olika marknadsföringsperspektivs olika grundantaganden. Syftet är att studenterna i samarbete med lärarna på kursen ska bygga upp en övergripande teoretisk referensram inom vilken olika bidrag inom marknadsföring, både modeller och praktiska aktiviteter, kan sorteras.
Den andra delen innebär att kritiskt tillämpa de i del ett inhämtade kunskaperna i olika läraktiviteter som relaterar till de praktiska färdigheter yrket som marknadsförare påkallar i olika sammanhang. Arbetet kommer i stor utsträckning att vara uppbyggt kring s k case där olika företags marknadsföringsstrategier undersöks och analyseras ingående.
Kursen syftar även till att ge färdighet i analys av vetenskapliga skrifter, samt muntlig och skriftlig presentation. Ett mycket viktigt inslag i kursen är träning i kommunikativ förmåga att låta studenten utveckla en förmåga att koppla samman teorier och modeller med praktisk verksamhet för sin framtida yrkesroll.
Undervisning
Seminarier (10%): Kursen innehåller en serie seminarier där marknadsföringsteorier analyseras och diskuteras. För godkänt på denna del ska studenterna skriva en kortfattad analys av en sentida marknadsföringsartikel baserat på det som avhandlats på seminarierna. Vidare krävs närvaro på minst 70% av seminarierna för godkänt betyg.
Gruppuppgift (45%): Uppgiften består i att skriva ett arbete (eller arbeten) individuellt och i grupp. Uppgifterna skall presenteras (muntligt och skriftligt) vid seminarium eller på annat sätt. Studenterna också granska och ge kollegial respons på en annan grupps arbete.
Tentamen (45%): Den skriftliga eller muntliga tentamen individuellt eller i grupp kan bestå av flervalsfrågor, korta svar och/eller essäfrågor. Tentamen skall ge studenten möjlighet att visa sin kunskap och förmåga som han/hon erhållit under läraktiviteterna. Två omtentamenstillfällen erbjuds om studenten är frånvarande vid första tillfället eller får underkänt.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 90 hp med successiv fördjupning, varav minst 75 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska minst 30 hp ligga på nivå G1N, vari minst 5 hp grundläggande ekonomistyrning måste ingå, 30 hp på nivå G1F samt minst 15 hp på nivå G2F. Dessutom krävs Sv B/Sv 2 och En A/En 5. I de fall kursen ges på engelska ges undantag på kravet på Sv B/Sv 2.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 6,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarier (SEM2), 2 hp, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN2), 6,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Betyg ges också enligt ECTS-betygsskalan, se nedan.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen inbegriper undervisning i och examination av tillämpad företagsekonomi motsvarande 40% av det totala kursinnehållet.
ECTS -- SGS -- Definition
A -- VG -- UTMÄRKT - utomordentligt utförande med endast mindre misstag.
B -- VG -- MYCKET BRA - över medel men med några misstag.
C -- G -- BRA - generellt bra arbete men med ett antal tydliga misstag.
D -- G -- TILLFREDSSTÄLLANDE - ok, men med betydande tillkortakommanden.
E -- G -- TILLRÄCKLIGT - utförande motsvarar miniminivå för godkänt resultat.
FX -- U -- UNDERKÄND - visst arbete krävs innan betyg och poäng kan erhållas.
F -- U -- UNDERKÄND - omfattande arbete krävs för godkänt resultat.