Kursplan - Vetenskapligt arbete och kommunikation - Samhällsbyggnad
Omfattning
5 hp
Kurskod
BTA103
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Byggnadsteknik
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Så byggdes staden : [stadsbyggnad, arkitektur, husbyggnad]
2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Stockholm : Svensk byggtjänst, 2008 - 206 s.
ISBN: 978-91-7333-282-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10940163
PBL 2010 : en handbok om nya PBL och samhällsbyggande
Stockholm : Svensk byggtjänst, 2011 - 216 s.
ISBN: 978-91-7333-475-4 LIBRIS-ID: 12236942
Vetenskaplig metod
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 183 s.
ISBN: 9789144054742 LIBRIS-ID: 11303833
-
Böcker
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Så byggdes staden : [stadsbyggnad, arkitektur, husbyggnad]
2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Stockholm : Svensk byggtjänst, 2008 - 206 s.
ISBN: 978-91-7333-282-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10940163
PBL 2010 : en handbok om nya PBL och samhällsbyggande
Stockholm : Svensk byggtjänst, 2011 - 216 s.
ISBN: 978-91-7333-475-4 LIBRIS-ID: 12236942
Kompendier
Vetenskapens hantverk & Projektarbete Skrivande Talande
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Kursen syftar till att lägga den grund för vetenskapligt arbete, muntlig och skiftlig kommunikation och gruppdynamik som behövs för vidare studier i ingenjörsprogram samt ge insikt i samhällsbyggandet i relation till en långsiktigt hållbar utveckling.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för och exemplifiera grundläggande begrepp inom fysisk planering
- beskriva och tillämpa begreppet hållbar utveckling inom Samhällsbyggnad
- redogöra för samhällsbyggandets påverkan på miljön
- planera och dokumentera det egna lärandet
- använda ordbehandlings-, kalkyl- och presentationsprogram på dator för vetenskapliga skriftliga och muntliga presentationer
- förstå och använda sig av grunderna för att effektivt arbeta i en grupp och förstå hur en grupp utvecklas
- planera, genomföra och utvärdera ett projektarbete
- utforma de på en ingenjörsutbildning vanligaste skriftliga dokumenten
- utföra de i högskolan vanligaste formerna av muntliga presentationer
- kritiskt granska sitt eget och andras vetenskapliga arbete
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskap i frågor som berör samhällets fysiska planering och hållbar utveckling och dess påverkan på miljön. Kursen ger grunderna i hur gruppdynamik och gruppeffektivitet fungerar. Den ger också kunskap om hur olika slags vetenskapliga arbeten planeras, genomförs och utvärderas genom att följa den retoriska arbetsgången för såväl muntlig som skriftlig kommunikation. Med det menas att tillägna sig kunskapen om och förstå vikten av att analysera, inventera, disponera, formulera, presentera, publicera och utvärdera ett vetenskapligt arbete. Det sker genom att kursen behandlar grunderna i att avgränsa och formulera frågor för det vetenskapliga arbetet, att välja vetenskaplig metod, att söka källor, att utöva källkritik, att redogöra för och diskutera resultat. Kursen avslutas med ett oppositionsseminarium och en redogörelse för arbetet såväl muntligt som skriftligt. Dessutom innehåller den grunderna i datoranvändning för vetenskapliga presentationer samt introduktion till högskolestudier och reflektion kring det egna lärandet.
Undervisning
Föreläsningar, datorövningar, inlämningar och seminarier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, betyg Godkänd (G)
Projektarbete (PRO1), 3 hp, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 1 hp, betyg 3, 4 eller 5
Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd