Kursplan - Kunskapsproduktion i socialt arbete
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SAA055
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Reviderad
2023-02-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Om positivism och hermeneutik: en introduktion i vetenskapsteori
ISBN: 9789144105673
Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
ISBN: 978-91-44-12101-7
Forskningsetik: vägval i samhällsvetenskapliga studier
ISBN: 9789144120621
Metoder för forskning i socialt arbete: hur, var och varför?
ISBN: 9789151101620
God forskningssed
URL: Länk
Referenslitteratur
Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
ISBN: 9789144111131
Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad
ISBN: 978-91-39-11217-4
Övrigt
I samband med workshops tillkommer även föreläsarnas eget material
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper samt utveckla förmågan att självständigt bedriva systematisk kunskapsutveckling inom det sociala arbetets ämnes- och verksamhetsområde.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 visa kunskaper om och förståelse för vetenskaplig teoribildning inom socialt arbete
2 visa fördjupade kunskaper i forskning i socialt arbete
3 visa fördjupade kunskaper i metodologiska ansatser i relation till aktuella forskningsfrågor
4 visa fördjupade kunskaper i datainsamlings- och analysmetoder i socialt arbete
Färdighet och förmåga
5 anlägga teoretiska perspektiv på forskningsfrågor inom socialt arbete
6 kritiskt bedöma relevansen av tidigare forskning i socialt arbete
7 visa förmåga att självständigt använda olika metodologiska ansatser i relation till forskningsfrågor
8 självständigt tillämpa olika datainsamlings- och analysmetoder i socialt arbete
9 planera och inleda ett vetenskapligt arbete med utgångspunkt i relevant vetenskapsteori och forskningsetiska regler
Värderingsförmåga och förhållningssätt
10 värdera och bedöma kunskapsproduktion inom socialt arbete utifrån ett kritiskt reflekterande förhållningssätt
Innehåll
Tillämpning av teoretiska kunskaper i socialt arbete
Forskningsläge i socialt arbete
Metodologiska ansatser som är relevanta för socialt arbete
Datainsamlingsmetoder i socialt arbete
Dataanalysmetoder i socialt arbete
Förberedelse inför självständigt vetenskapligt arbete med utgångspunkt i relevant vetenskapsteori och forskningsetiska regler
Särskild behörighet
125 hp inom Socionomprogrammet vid Mälardalens universitet eller motsvarande.
Examination
OBN1, Obligatorisk närvaro, 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar, gruppövningar och fältstudier. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM5, Seminarium, 3 hp. Artikelgranskning, skriftlig och muntlig redovisning individuellt eller i par. Lärandemål 2, 6, 10. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM6, Seminarium om kvalitativ metod, 3 hp. Skriftlig och muntlig redovisning individuellt eller i par, avseende lärandemål 3-10. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G) .
SEM7, Seminarium om kvantitativ metod, 3 hp. Skriftlig och muntlig redovisning individuellt eller i par, avseende lärandemål 3-10. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PMO3, Promemoria, 5 hp. Skriftlig och muntlig redovisning individuellt eller i par. Lärandemål 3-5, 7-10. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på PMO3 samt G på SEM5, SEM6, SEM7 samt OBN1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA033.