Kursplan - Internationell marknadsföring
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
FOA266
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik
Fastställd
2025-01-16
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Theme 1 - Business in International Settings
Globalization in the age of Trump
p.112-123
The globalization of markets
249
Artiklar
Theme 2 - The International Manager
What is a global manager?
pp. 101-108.
International marketing managers' cultural sensitivity: relevance, training requirements and a pragmatic training concept
597-614.
Artiklar
Theme 3 - Sustainability
Are consumers international? A study of CSR, Cross-Border Shopping Commitment and Purchase Intent among Online Consumers
Vol. 32, No.4, pp. 239 - 254. DOI: 10.1080/08911762.2018.1528652
Corporate social responsibility in international marketing: review, assessment, and future research
Artiklar
Theme 4 - Digitalization and Internationalisation
Digitalization of companies in international entrepreneurship and marketing
Digitalization and International Online Sales: Antecedents of Purchase Intent
URL: Länk
Business Model Innovation for Industrie 4.0: Why the "Industrial Internet" Mandates a New Perspective on Innovation
URL: Länk
Syfte
Kursens syfte är att ge studenter en översikt över den internationella miljö som företag verkar i och att tillhandahålla verktyg för att hantera marknadsföringsfrågor som kan uppstå i ett internationellt sammanhang.
Ett ytterligare syfte är att utveckla studenters färdigheter inom muntlig och skriftlig presentation, interaktiv förmåga, kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökning, granskning av information, litteratur och annat material samt arbete i grupp.
Det övergripande målet med kursen är att skapa en interaktiv studiemiljö som främjar utbytet av värderingar och tankar, ger studenter inblick i olika levnadssätt, och möjliggör för studenter att utveckla en bred förståelse för internationell marknadsföring.
Lärandemål
Efter framgångsrikt genomförande kommer studenterna att:
Kunskap och förståelse
- Muntligt och skriftligt kunna beskriva både de praktiska och teoretiska aspekterna av olika internationella marknader samt tillhörande marknadsföringsfrågor.
Färdigheter och förmågor - Påvisa förmåga att integrera kunskap och hantera komplexa uppgifter vid utvärdering av olika alternativ för marknadsanalys och hantera strategier för marknadsinträde och/eller pågående verksamhet på internationella marknader.
- Kunna skapa en marknadsplan baserad på relevanta teorier och modeller från kurslitteratur samt annan insamlad och granskad information.
- Kunna formulera och göra välgrundade bedömningar om ett företags politiska, ekonomiska, kulturella och tekniska miljö, även när informationen är ofullständig.
- Påvisa förmåga att på ett klart och tydligt sätt interagera och presentera slutsatser, underlag och metoder (för de ovan nämnda studieresultaten), både muntligt och skriftligt, till både specialister och icke-specialister, samt till en internationell publik.
Utvärderingsförmåga och förhållningssätt - Kunna genomföra peer-review och ge konstruktiv kollegial respons på andra studenters arbete, samt argumentera för och diskutera sitt eget bidrag i den egna lärandeprocessen.
- Kunna påvisa att arbetet med kursen har genomförts på ett starkt individinriktat och självständigt sätt, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och samtidigt indirekt bidra till andra studenters lärande och utveckling genom att aktivt delta i olika lärandeaktiviteter under kursen.
Innehåll
Kursen ger ett internationellt och kulturellt perspektiv på management och marknadsföring med fokus på att analysera och diskutera politiska, ekonomiska, kulturella och teknologiska faktorer. Den tar också hänsyn till statliga policys och det omgivande näringslivets påverkan på företag. En central del av kursen är att utveckla modeller för att kunna hantera marknadsföringsutmaningar i en internationell kontext.
En annan viktig del av kursen är att kritiskt kunna tillämpa insamlad information från olika aktiviteter på praktiska färdigheter som är nödvändiga för marknadsförare i olika internationella sammanhang. Arbetsuppgifterna baseras på fallstudier där olika företags marknadsföringsstrategier undersöks och analyseras noggrant.
Kursen lägger stor vikt vid att utveckla studenternas förmåga att förstå vetenskapliga artiklar och förbättra färdigheter i muntlig och skriftlig presentation. En central del är att stärka kommunikativa färdigheter och ge studenterna möjlighet att koppla samman teorier och modeller med praktiska uppgifter, vilket förbereder dem för deras framtida yrkeskarriärer.
Särskild behörighet
60 hp företagsekonomi med successiv fördjupning varav 15 hp på nivå G1F. Dessutom krävs Engelska 6.
Examination
Projekt (PRO1), 5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) Avser lärandemål 2-6
Hemtentamen (HEM1) , 5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) Avser lärandemål 2, 4, och 7
Seminarium (SEM1), 5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) Avser lärandemål 1, 5 och 7
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Ges något av betygen A, B, C, D, E, F
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med EFO253 and FOA232
Skriv ut kursplan