Kursplan - Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA244
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Assessment in multilingual schools: a comparative mixed method study of teachers’ assessment beliefs and practices among language learners - CLIL and migrant students
Läs: Part 1 Setting the scene (s. 1-68).
ISBN: 9789179112509
URL: Länk
Artiklar
At the bridging point: tutoring newly arrived students in Sweden, International Journal of Inclusive Education, 21:4, 404-415, DOI: 10.1080/13603116.2016.1197325
URL: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603116.2016.1197325?needAccess=true
Translanguaging in education. Language Teaching, 54(4), 439-471.
What makes a child a good language learner? Interactional competence, identity and immersion in a Swedish classroom. Annual Review of Applied Linguistics 37, 45-61.
Struggles for legitimacy in mother tongue instruction in Sweden
29 (2). S. 125-139.
URL: http://www.tandfonline.com/eprint/veHbTszTrYzpAtycCP8g/full
The meaning of mathematics instruction in multilingual classrooms: analyzing the importance of responsibility for learning. Educational Studies in Mathematics, 81, 103-125
Performative functions of multilingual policy in second language education in Sweden. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism
URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13670050.2019.1693956
Building a web in science instruction: using multiple resources in a Swedish multilingual middle school class, Language and Education, 31:6, 479-494, DOI: 10.1080/09500782.2017.1344701
URL: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603116.2016.1197325?needAccess=true
Multilingual students use of translanguaging in science classrooms. International Journal of Science Education, 41(15), 2049-2069. 10.1080/13670050.2016.1170760
What can errors tell us about differences between monolingual and bilingual vocabulary learning? International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 21 (4), s. 389-404
Educational responses to newly arrived students in Sweden: Understanding the structure and influence of post-migration ecology. Scandinavian Journal of Educational Research, 60(4), 399416.
DOI: 10.1080/00313831.2015.1024160
URL: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00313831.2015.1024160?needAccess=true
Assessing Multilingual Competencies: Adopting Construct Valid Assessment Policies. The ModernLanguage Journal 95(3): 418429.
URL: https://www.jstor.org/stable/41262376?socuuid=1d70bd4b-669d-433e-9031-f968c76c8cb3
Teaching for a monolingual school? (In)visibility of multilingual perspectives in Swedish teacher education, Education Inquiry, 13:3, 321-337.
To integrate a language focus in a linguistically diverse physics classroom. Language and education, 36(3), 259-278
Space for linguistic and civic hybridity?: The case of social sciences in the language introduction programme in Sweden. Journal of Social Science Education, 21(1), 55-76
Interaction and meaning making in basic adult education for immigrants the case of Swedish for immigrants in Sweden (SFI). Studies in the Education of Adults 1-21.
Research perspectives on bilingualism and multilingualism. The Blackwell guide to research methods in bilingualism and multilingualism, 1-17
Linguistically based inequality, multilingual education and a genre-based literacy development pedagogy: insights from the Australian experience.
I: Language and Education 29 (3). S. 256-271.
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500782.2014.994527?journalCode=rlae20
Webbadresser
Den svåra konsten att arbeta i grupp. Ett forsknings- och utvecklingsprojekt om interaktion på mellanstadiet, 2021. I S. Ericsson, I-L. Grahn & S. Karlsson (red.) Språklig mångfald. Rapport från ASLA-symposiet i Göteborg, 23-24 april 2020 (s. 11-25).
Bedömning av skolrelaterat ordförråd I: Olofsson, M. (red.) Symposium 2006 Bedömning, flerspråkighet och lärande. Nationellt centrum för svenska som andraspråk
Ytterligare enstaka artiklar kan tillkomma.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. använda och förklara centrala begrepp inom området
2. analysera, diskutera och kritiskt granska relevant forskning
3. diskutera möjliga tillämpningar av relevanta teorier i det flerspråkiga klassrummet
4. uppvisa ett utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Forskning om klassrumsinteraktion, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och bedömning av andraspråksutveckling
- Forskning om språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
- Forskning om förutsättningar för och effekter av olika tvåspråkiga undervisningsprogram
Särskild behörighet
210 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare gy,
- 5,5 hp Forskningsmetod för lärare - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - ämneslärare, samt
- 54 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare.
Examination
HEM1, hemtentamen, 4 hp, avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, aktivt deltagande och uppgifter vid seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala