Kursplan - Litteraturvetenskap - historiska perspektiv II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA016
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Litteraturvetenskap
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kompendier
Prosakompendium
(pdf på Canvas)
Lyrikkompendium
(pdf på Canvas)
Webbadresser
Nordisk kvinnolitteraturhistoria
Övrigt
Skönlitteratur, läses i valfri utgåva
Familjen H***
Pappa Goriot
Den unge Werthers lidanden
Pippi Långstrump
Kvinnor och äppelträd
Gullivers resor
Candide
Thérèse Raquin
Övrigt
Utdrag sekundärlitteratur
Texter i dialog: en studie i gymnasieelevers litteraturläsning, Malmö 2006, del I, kap 1-3,"Undersökningens förutsättningar", kap 6, "Elevernas läsning av Främlingen", kap 10, "Litteraturundervisningensmöjligheter"
(pdf på Canvas)
"Intighetens skalpell. Stagnelius", ur Den romantiska texten, Stockholm 1986
"Vad är arbetardiktning?", ur Svensk arbetarlitteratur, Lund 2006
(pdf på Canvas)
ur Fältets herrar. Framväxten av en modern författarroll: Artonhundraåttitalet, Eslöv 2004
ur Modernismen i barnkammaren, Stockholm 1999
(pdf på Canvas)
"De kvinnliga arbetarförfattarna", ur Arbetarlitteratur, Lund 2006
(pdf på Canvas)
"Romantikens litterära fält", ur Romantik och förnuft, Uppsala 2000
(pdf på Canvas)
"The Reading Public and the Rise of the Novel", ur The Rise of the Novel
(pdf på Canvas)
Syfte
Kursens syfte är att utveckla studentens förmåga att läsa och förstå skönlitteratur i ett historiskt perspektiv från 1700-talet till våra dagar med fokus på historiska och interkulturella förutsättningar samt genus, etnicitet och klass.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera skönlitterära texters idéhistoriska och sociala sammanhang
- diskutera valda skönlitterära texter med avseende på genus, etnicitet och klass i ett didaktiskt och metodiskt perspektiv
- redogöra för litteraturens utveckling, barn- och ungdomslitteraturen inräknad, under den aktuella perioden
Innehåll
I kursen utvecklar studenten en grundläggande förmåga att läsa och förstå skönlitteratur i ett historiskt perspektiv från 1700-talet till våra dagar, med visst fokus på barn- och ungdomslitteraturens utveckling. Filosofiska, idéhistoriska och sociala perspektiv anläggs på litterära texter. Vi diskuterar litteraturens roll för identitetsskapande med avseende på genus, etnicitet och klass.
Särskild behörighet
150 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare, samt
- 45 hp Svenska för ämneslärare varav 3 hp litteraturvetenskap.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 6 hp, individuell, skriftlig uppgift, avseende lärandemålen 1 och 3, betyg Underkänd (U), betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
För att erhålla betyget VG på kursen krävs att studenten uppnått betyg VG på HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala