Kursplan - Tillgänglig kommunikation
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE124
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-01-24
Reviderad
2025-01-16
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriv så att folk förstår!: [en handbok i att skriva på lätt svenska]
(Finns som pdf på Canvas)
Läsning
Gunnarsson, Britt-Louise (1989), Den varierande läsprocessen. S. 7-21. (Finns som pdf på Canvas)
Texters läsbarhet ur en utseendemässig synpunkt efter en undersökning bland vuxna med läsproblematik.
(Finns som pdf på Canvas)
Att så vidare: 25
(internrapport nr 1:2015) (Finns som pdf på Canvas)
ISBN: 978-91-637-9650-0
Metoder för brukstextanalys
S. 13-16, 55-60, 85-90. (Finns som pdf på Canvas)
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00
Guidelines for easy-to-read materials
IFLA Professional Reports; 120. (Finns som pdf på Canvas)
Artiklar
Universal Design Process, Principles, and Applications
(Finns som pdf på Canvas)
Riktlinjer för undertextning i Sverige
(Finns som pdf på Canvas)
Audiovisual translation in general and in Scandinavia
(Finns som pdf på Canvas)
Rekommendationer för digital tillgänglighet hos läromedel
(Finns som pdf på Canvas)
Mot en evidensbaserad språkvård? En kritisk granskning av några svenska klarspråksråd i ljuset av forskning om läsbarhet och språkbearbetning
(Finns som pdf på Canvas)
Referenslitteratur
Användarhandbok för Acrobat
avsnittet "Tillgänglighet, taggar och flödesomformning" Se särskilt följande sidor: Skapa tillgängliga PDF-filer: https://helpx.adobe.com/se/acrobat/using/creating-accessible-pdfs.html Skapa och verifiera PDF-tillgänglighet (Acrobat Pro): https://hel
URL: Länk
19 råd för att skriva begripligt
(Finns som pdf på Canvas)
ISBN: 9789198093810
Bildbeskrivning för tillgänglighet: riktlinjer, forskning och praktik
URL: Länk
Att läsa och förstå: läsförståelse av vad och för vad?
https://www.skolverket.se/sok-publikationer/publikationsserier/kunskapsoversikter/2016/att-lasa-och-forsta?id=3694
ISBN: 9789175592558
URL: Länk
Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
ISBN: 9789128003605
Universell utformning – Tillgänglighet genom universell utformning – Utvidgar spektrumet av användare
SS-EN 17161:2019 Svensk standard, finns att låna genom MDU-biblioteket.
Övrigt
Lättläst
Myter och sanningar om läsning: om samspelet mellan språk och bild i olika medier
ISBN: 978-91-1-302841-5
Aktuella texter av mindre omfång kan tillkomma under kursens gång.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska skaffa sig grundläggande förståelse för hur man utifrån designprinciper, till exempel universell design och human centered design, kan utforma tillgänglig information, textuellt, grafiskt och tekniskt, för olika målgrupper, vilket också inkluderar målgrupper med särskilda behov.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för, och belysa, olika aspekter av för området relevanta begrepp
2. analysera och problematisera tillgängliggörande av information även för målgrupper med särskilda behov
3. tillgängliggöra information, såväl innehållsligt/textuellt som grafiskt och tekniskt, för olika målgrupper och medier
4. genomföra enklare utprovning av tillgängliggjord information på ett för den valda målgruppen relevant och etiskt sätt
Innehåll
Introduktion till området tillgänglighet och tillgänglig information, såväl tekniskt som innehållsligt, skribentens eller kommunikatörens roll och uppgift i att med olika verktyg och perspektiv tillgängliggöra information, även för målgrupper med särskilda behov.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4 hp, (examinerar lärandemål 2 och 3), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 2,5 hp, (examinerar lärandemål 1 och 4), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1 hp, (examinerar lärandemål 1 och 2), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 5 hp med kursen ITE235 Begripliga texter.