Kursplan - Vårdprocess, dokumentation och kulturell kompetens
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE204
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-01-09
Reviderad
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa
(valbara kapitel)
ISBN: 9789144123165
VIPS-boken: välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet
ISBN: 9789144137452
Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling
(kap. 2, 3, 4, 12, 14 och 15)
ISBN: 9789144123172
Vårdvetenskap: vetenskapen om vårdandet : om det tidlösa i tiden
(s.19-130)
ISBN: 9789147106653
Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt
(kap. 13)
ISBN: 9789144123189
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
(s. 137-161 och 301-315)
ISBN: 9789127131828 (inb.)
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
(kap. 19, 22, 23 och 24)
ISBN: 978-91-44-11243-5
Artiklar
The process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services: A Model of Care.
A comparison between the VIPS model and the ICF for expressing nursing content in the health care record
Int J Med Inform 82(2) 108-117
The importance of transcultural nursing in cancer care
British Journal of Nursing (Oncology supplement) 21, 4, 32-37.
Parenthood in transition: Somali-born parents' experiences of and needs for parenting support programmes
URL: Länk
Webbadresser
HSLF-FS 2016:40. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården
URL: Länk
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
URL: Länk
SFS 2008:355. Patientdatalagen.
URL: Länk
SFS 2010:659. Patientsäkerhetslag.
URL: Länk
SFS 2014: 821. Patientlagen.
URL: Länk
SOSFS 2005:27. Socialstyrelsens föreskrifter om samverkan vid in- och utskrivning av patienter i sluten vård.
URL: Länk
SOSFS 2011:9 Ledningssystem för systematiskt ledningsarbete
URL: Länk
Vårdhandboken för hälso- och sjukvård Bemötande i vård och omsorg, ett transkulturellt perspektiv.
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadsdiagnoser: definitioner och klassifikation 2018-2020
ISBN: 9789144125244
Culture Care Theory: A Major Contribution to Advance Transcultural Nursing Knowledge and Practices
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper i vårdprocessens teori och metod och tillämpa dessa i omvårdnad och vid omvårdnadsdokumentation med beaktande av relevanta styrdokument. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna redogöra för kännetecken på kulturell kompetens i omvårdnad och i omvårdnadsdokumentation. Kursen syftar också till att studenten översiktligt ska kunna beskriva dokumentationsmodeller och klassifikationssystem.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 redogöra för vårdprocessens teoretiska utgångspunkter, dess terminologi och metod samt relevanta styrdokument för upprättande av omvårdnadsdokumentation
2 redogöra för kännetecken på kulturell kompetens och hur den i samverkan med patient, närstående och andra yrkesgrupper används i omvårdnad
3 tillämpa vårdprocessen och relevanta styrdokument, så att krav på kvalitet, saklighet, struktur och språkbruk uppfylls i omvårdnadsdokumentation
4 identifiera vad i omvårdnadsdokumentation som uttrycker kulturell kompetens i samverkan med patient, närstående och andra yrkesgrupper
5 beskriva principer för dokumentationsmodeller och klassifikationssystem
Innehåll
Kursen omfattar 4,5 hp teoretiska studier och 3 hp verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Kunskaper och färdigheter i vårdprocessens teori och metod med tillämpning av kulturell kompetens i omvårdnad och omvårdnadsdokumentation, med beaktande av relevanta styrdokument, dokumentationsmodeller och klassifikationssystem
VIL2: I omvårdnadsdokumentation tillämpa vårdprocessens teori och metod samt styrdokument. Kunna beskriva och identifiera vad kulturell kompetens framkommer som i omvårdnadsdokumentation, samt översiktligt beskriva dokumentationsmodeller och klassifikationssystem
Särskild behörighet
Grunder i vårdvetenskap, 7,5 hp och Vetenskaplig teori och metod 1, 7,5 hp eller motsvarande
Examination
TEN4 Salstentamen, 4,5 hp, Individuell skriftlig tentamen, avseende lärandemål 1,2,5. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
VIL2 Verksamhetsintegrerat lärande, 3 hp, examination i grupp, avseende lärandemål 3,4. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN4 och G på VIL2. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För studenter som antagits till kursen före höstterminen 2021 och ännu har oavslutade inlämningsuppgifter i kursen avseende SEM2 skall möjlighet finnas att lämna in uppgiften enligt tidigare version av kursplan, alternativt omregistreras på kursen och examineras enligt reviderad kursplan.