Kursplan - Den diagnostiserade människan - diagnostisk kultur, makt och identitet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SOA142
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Sociologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-10-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Depression - det är inte bara du: diagnos på ett omänskligt samhälle
ISBN: 9789170285363
Den omätbara människan: om människosynen i existentiell psykologi och terapi
ISBN: 91-27-11029-X
Pillerparadoxen: varför lider fler och fler av psykiska problem när medicinerna bara blir bättre och bättre?
ISBN: 9789187207198
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper om sociologiska perspektiv på diagnostik med särskilt fokus på psykiatriska och neuropsykiatriska diagnoser.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för grundläggande sociologiska teorier och begrepp inom social konstruktionism, symbolisk interaktionism och existentiellt orienterad sociologi
2 förstå och tillämpa sociologiska teorier och begrepp på diagnoser
3 redogöra för sociologiska forskningsresultat som rör diagnoser
4 redogöra för diagnostiska kriterier för olika diagnoser
5 redogöra för likheter och skillnader mellan ett sociologiskt och ett medicinskt perspektiv på diagnoser
6 ha utvecklat förmågan att muntligt och skriftligt redogöra för sin kunskap
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper om fyra centrala sociologiska forskningsområden: diagnosers identitetsskapande funktion, diagnosers historiska framväxt, diagnoser och alternativa, icke-medicinska, behandlingsformer samt diagnosers betydelse inom välfärdsstaten.
Diagnoser som behandlas på kursen är till exempel ADHD, depression och social fobi.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
HEM1, Hemtentamen, 7,5 hp, individuell hemtentamen avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala