Kursplan - Socialt arbete - Introduktion till socialt arbete - grundkurs
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SAA085
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Reviderad
2024-06-04
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att studera på högskolan: studieteknik och motivation på vägen
ISBN: 9789144191140
Att förstå sin egen kompetens: stöd för professionella i människovårdande yrken
ISBN: 9789147144082
Manifest: för ett socialt arbete i tiden
(tillgängliggörs via lärarplattformen Canvas) s. 237-249
ISBN: 9789144125688
Att bli socialarbetare: en reflekterande vägledning för studenter
ISBN: 978-91-44-09722-0
Levande socialt arbete: vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor
ISBN: 978-91-47-11256-2
Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis
s. 23-29 (tillgängliggörs via lärarplattformen Canvas)
ISBN: 9789151106823
Artiklar
The wide-meshed safety net. Decision-making on social assistance eligibility in Sweden
URL: Länk
The mechanisms of treatment client and treatment staff perspectives on change during treatment for alcohol problems
URL: Länk
Webbadresser
Etik i socialt arbete etisk kod för socialarbetare
URL: Länk
Levnadsförhållanden 1980-2016 ett urval av indikatorer
URL: Länk
Referenslitteratur
Övrigt
Ytterligare litteratur kan tillkomma i samband med kursen.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om det sociala arbetets verksamhetsfält, både som yrkesmässig utövning och som akademiskt ämne samt vad ett professionellt förhållningssätt innebär i socialt arbete. Den studerande ska lägga en grund för fortsatta studier inom socionomprogrammet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 beskriva organisationer, professioner och olika praxis inom socialt arbete
2 beskriva socialt arbete som akademiskt ämne
3 redogöra för hur sociala problem har förklarats och hanterats utifrån historiska och kulturella perspektiv, nationellt och internationellt
4 redogöra för teorier som förklarar sambandet individ - grupp - samhälle och sociala problem
5 förklara begrepp såsom klass, kön, jämställdhet, etnicitet, ålder och funktionsförmåga i relation till social utsatthet
6 förklara metoder som används i socialt arbete
Färdighet och förmåga
7 ge exempel på olika teorier och metoder som tillämpas inom socialt arbete
8 reflektera över och diskutera grundläggande principer för socialt arbete
9 reflektera över och diskutera social omsorg som perspektiv i socialt arbete
10 formulera en text utifrån gällande anvisningar för akademiskt skrivande
11 stötta och hjälpa andra i kollegialt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
12 uppvisa en reflekterande förmåga rörande det egna utbildningsvalet och en framtida yrkesroll som socionom
13 förstå betydelsen av värderingar och ett professionellt förhållningssätt i det sociala arbetet
Innehåll
Socialt arbete som professionellt bedriven verksamhet och som akademiskt ämne
Personlig och professionell utveckling (PPU)
Frivilligarbete och förebyggande arbete
Grundläggande principer och begrepp i socialt arbete
Ett historiskt och internationellt perspektiv på välfärd, sociala problem och social utsatthet
Teorier i socialt arbete på samhälls-, grupp- och individnivå
Social omsorg i socialt arbete
Möte med fältet: professioner, offentliga, privata och ideella organisationer
Framställningar av mänskliga livsvillkor och social utsatthet till följd av klass, kön, jämställdhet, etnicitet, ålder och funktionsförmåga inom skönlitteratur, film och konst
Egna värderingar och professionellt förhållningssätt i socialt arbete
Databassökning vetenskapliga artiklar om socialt arbete
Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c eller Matematik B, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 0,5 hp, deltagande i reflektionsgrupp. Personlig och professionell utveckling avseende lärandemål 12-13. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 7,5 hp, skriftlig individuell salstentamen avseende lärandemål 1-5, 7-8. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN1, Obligatorisk närvaro, 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 3, 5, 8, 10-11. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM5, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 1, 7, 9, 10-11. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM6, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 4, 6-7, 10-11. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN1 samt G på övriga moment. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA072