Kursplan - Socialt arbete med barn
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA044
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Domestic violence, family law and school. Childrens right to participation, protection, and provision.
Artiklar
Knowledge use and learning in everyday social work practice: a study in child investigation work
Children helping to co-construct a digital tool that is designed to increase childrens participation in child welfare investigations in Sweden
URL: Länk
Small Voices: Children's Rights and Representation in Social Work Research
Researching Social Work Practice Close Up: Using Ethnographic and Mobile Methods to Understand Encounters between Social Workers, Children and Families
Organizational factors and child participation in decision-making: differences between two child welfare organizations
Care for Sale: The Influence of New Public Management in Child Protection in Sweden
URL: Länk
Emotional Intelligence, Emotion and Social Work: Context, Characteristics,Complications and Contribution
Challenges of participation in child welfare
Pathways to Participation: Openings, Opportunities and Obligations
Obstacles for child participation in care and protection cases - why Norwegian social workers find it difficult
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig fördjupade kunskaper om barns rättigheter och hur barns delaktighet, skydd och resurser kan främjas och säkras i det sociala arbetet. Vidare ska den studerande förvärva fördjupade kunskaper om välfärdssystemets komplexitet samt hur pojkars och flickors erfarenheter kan bidra till kunskapsutveckling och evidensbaserad praktik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 visa fördjupade kunskaper om barns rättigheter, delaktighet, skydd och resurser och diskutera dessa med hjälp av centrala teoribildningar inom den sociala barn- och ungdomsforskningen
2 visa fördjupade kunskaper om barns utsatthet respektive särskilda behov och konsekvenser av dessa samt hur de kan upptäckas och hanteras genom olika modeller/ metoder för utredning, förebyggande arbete, krisintervention, stöd och behandlingsarbete
3 visa fördjupade kunskaper om olika definitioner av och perspektiv på kvalitet inom socialt arbete med barn
Färdighet och förmåga
4 analysera hinder och möjligheter på global-, samhälls-, organisations-, grupp- och individnivå i arbete med barn med särskilda behov respektive utsatthet
5 analysera betydelsen av barnperspektiv respektive barns perspektiv och delaktighet i kvalitetsutveckling av socialt arbete med barn
6 inhämta och beakta barns erfarenheter och perspektiv i det sociala arbetet
Värdering och förhållningssätt
7 kritiskt granska hanteringen av barns utsatthet och särskilda behov utifrån olika perspektiv och kategoriseringar
Innehåll
Teoribildning och forskning om barns rättigheter
Maktrelationer baserade på kategoriserande begrepp som etnicitet, funktionsnedsättning, familjestruktur, klass, kön/genus, religion, sexualitet och ålder
Övergången mellan barndom och vuxenliv
Olika typer av särskilda behov
Olika former av utsatthet exempelvis relaterat till olika kontexter och familjeförhållanden, respektive i miljöer som t.ex. i barngrupper, välfärdssystemets komplexitet och institutionella praktiker för upptäckt och hantering av särskilda behov respektive utsatthet och dess följder för barn
Kvalitetsutveckling i socialt arbete med barn med särskilt fokus på delaktighet
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig presentation. Kritisk granskning av hanteringen av barns och ungas utsatthet och särskilda behov. Lärandemål 1-2, 4, 7. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig presentation. Kritisk granskning av kvalitetsutveckling i socialt arbete med barn och ungdom. Lärandemål 1, 3, 5-7. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Socialt arbete med barn. Lärandemål 1-7. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och INL2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA037.