Kursplan - Undervisning i läs- och skrivutveckling för lärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-2, fördjupning
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SVA903
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-06-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik: att bygga broar
ISBN: 978-91-47-11718-5
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
ISBN: 9789151113272
Becoming Biliterate: Identity, Ideology, and Learning to Read and Write in Two Languages
(valda delar), finns att ladda ner i Canvas.
URL: Länk
URL: Länk
URL: Länk
Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
(utvalda delar), finns att ladda ner i Canvas.
ISBN: 9789198426441
Kompendier
Sju barn lär sig läsa och skriva: familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
(avhandling) Valda delar. Finns att ladda ner i Canvas.
ISBN: 9789155467951
URL: Länk
URL: Länk
URL: Länk
Genrepedagogik - Ur Skriva för livet Explicit skrivundervisning i F-6 och fritidshem
Finns att ladda ner i Canvas.
Artiklar
The impact of bilingualism on language and literacy development. I: Tej K. Bhatia, William C. Ritchie (Red) The handbook of bilingualism and multilingualism
624-648
Tidig läsutveckling på ett första-och ett andraspråk. I: Bergnehr, D., Nilsson, H., Trulsson, Å. & C. Silander (red.), Mångfaldens möten: Interkulturalitet, utbildning och lärande
pp. 177-192
A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden
38(2), 233-244.
What no bedtime story means: Narrative skills at home and school
11(1), 49-76
Över- och underidentifiering av dyslexi hos tvåspråkiga
5(1), 37-68
Vocabulary knowledge is a critical determinant of the difference in reading comprehension growth between first and second language learners
51(5), 612-620
Arbete för flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs-och skrivutveckling–en enkätstudie
8(2), 82-105
Elevtexter på flerspråkiga elevers olika språk. In ASLA symposium, Uppsala University 21–22 April 2016
Vol. 26, pp. 178-186
Webbadresser
Skolverkets bedömningsstöd Bygga Svenska
Tidig läsutveckling - Del 6: Läsförståelse med flera språk som resurs
URL: P03WCPLAR149403
Flerspråkig läs- och skrivutveckling - Del 4: Flerspråkig läs- och skrivutveckling
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR150633
Övrigt
Artiklar samt annat nedladdningsbart material tillkommer
Syfte
Kursen syftar till att ge deltagaren möjlighet att tillägna sig kunskap om teoretiska perspektiv på elevers tidiga läs- och skrivutveckling.
Vidare syftar kursen till att ge deltagaren möjlighet att tillägna sig kunskaper i läs- och skrivutvecklande undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-2. Därtill syftar kursen till att ge deltagaren möjlighet att tillägna sig kunskap om screening, kartläggning och utredning och bedömning i relation till läs- och skrivutveckling i F-2 på individ-, grupp- och skolnivå.
Lärandemål
- redogöra för och diskutera olika teoretiska utgångspunkter av läs- och skrivutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv i relation till den egna undervisningspraktiken
- analysera och jämföra specialpedagogiska perspektiv på läs- och skrivutveckling och deras didaktiska implikationer på den egna undervisningen
- diskutera i relation till kurslitteratur och egna undervisningserfarenheter hur sociala, kulturella och individuella faktorer påverkar läs och skrivutvecklingen hos första- och andraspråkselever
- planera och motivera undervisningsmoment som främjar läs- och skrivutveckling med beaktande av första- och andraspråksutveckling samt elever i läs- och skrivsvårigheter
- kritiskt granska och jämföra olika läs- och skrivdidaktiska metoder på grupp- och individnivå, inklusive för elever med särskilda behov och andraspråksbakgrund
- tillämpa språkutvecklande arbetssätt och anpassa undervisning för att stärka begreppsförståelse och ordförråd
- utforma läs- och skrivfrämjande undervisning med utgångspunkt i olika genrer och skönlitteratur, med fokus på flerspråkiga elevers behov
- genomföra elevtextanalyser med fokus på språkliga resurser i tidigt skrivande och planera stödjande insatser
- analysera och utvärdera läs- och skrivutveckling hos första- och andraspråkselever med hjälp av bedömningsstöd
- redogöra för och tillämpa steg i identifierande och åtgärdande specialpedagogiskt arbete utifrån läs- och skrivutvecklingsbehov
- reflektera över konsekvenser av analyser, bedömningar, åtgärder och dokumentation med etiska aspekter och mänskliga rättigheter i åtanke
Innehåll
- Teorier om läsande och skrivande ur ett utvecklingsperspektiv, om flerspråkig litteracitet och betydelsen av denna för läs- och skrivutvecklingen på andraspråket
- Specialpedagogiska perspektiv
- Främjande och åtgärdande didaktiskt arbete på vetenskaplig grund
- Undervisning som främjar flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling
- Praktisk tillämpning av läs- och skrivdidaktik på teoretisk grund
- Assisterande teknik/digitala verktyg
- Screening, kartläggning, utredning och bedömning
- Response to intervention (RTI)
- Analys och utvärdering av andraspråkselevers läs- och skrivutveckling i förhållande till olika bedömningsstöd/kartläggningsmaterial
- Elevtextanalys
Särskild behörighet
Förskollärarexamen, grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 eller motsvarande.
Dessutom krävs huvudmannens godkännande.
Examination
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4, 5 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM5, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM6, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM7, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 8 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM8, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 9 och 11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM9, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 10 och 11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 2 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 4-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL3, inlämningsuppgift, 2 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 8-11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Skriv ut kursplan