Kursplan - Lärare och handledning II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA092
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det professionella mötet: en grundbok
Läsanvisning: kap. 1, 4, 7, 8 & 9
ISBN: 9789144105956
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
ISBN: 9789147093502
URL: Omslagsbild
Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
ISBN: 978-91-44-10973-2
Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
Läsanvisning: kap.1-5
ISBN: 9789140693297
Artiklar
Skolbesökets osynliga bedömningsprocesser: en studie av hur lärarstudenters yrkeskunnande bedöms under verksamhetsförlagd utbildning
Länk: http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1366464/FULLTEXT01.pdf
ISBN: 9789189081024
URL: Länk
Didaktik som lärarutbildningens innehåll och form. Motstånd, utmaningar och möjligheter. Utbildning & Demokrati 2020, vol 29, nr 1
Referenslitteratur
För läsanvisningar se studiehandledningen
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper och färdigheter i handledande processer relaterade till verksamhetsförlagd högskoleutbildning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera, beskriva och analysera lärandesituationer relaterade till verksamhetsförlagd utbildning
2. med hjälp av teoretiska begrepp kritiskt analysera och problematisera ett professionellt och pedagogiskt förhållningssätt i handledaruppdraget
3. synliggöra och analysera olika dilemman och kunna göra välgrundade val i handledningsprocessen
4. visa fördjupad förmåga att genomföra handledningssamtal enskilt och i grupp
Innehåll
- Handledning som kommunikation
- Fördjupade och kritiska perspektiv på relationen handledare och handledd, med avseende på makt, etik och interaktion i en mångkulturell förskola/skola
- Det egna förhållningssättet i det handledande uppdraget
- Lärarutbildaruppdraget
Särskild behörighet
Lärarexamen/förskollärarexamen eller motsvarande samt kursen Lärare och handledning I 7,5 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
SEM1, seminarium, 2,5 hp, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G). Obligatorisk närvaro.
SEM2, seminarium, 2,5 hp, avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G). Obligatorisk närvaro.
TEN1, hemtentamen, 2,5 hp, avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U). Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala