Kursplan - Funktionshinder - delaktighet och bemötande
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA042
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-02-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Research on Impairment and Disability 20022010 Survey, analysis and suggestions.
Conditions in the labour market. A survey on discriminations in the labour market and the work situations for persons with disabilities
Sänkta trösklar - högt i tak: arbete, utveckling, trygghet : betänkande
ISBN: 9789138237274
Convention on the Rights of Persons with Disabilities
Relationer som hjälper: om återhämtningsprocesser vid svåra psykiska problem
ISBN: 9789144048628
International classification of functioning, disability and health (ICF).
ISBN: 92-4-154542-9
World report on disability
ISBN: 9789241564182
"It was really nice to have someone": Lay people with musculoskeletal disorders request supportive relationships in rehabilitation
Förslag på skönlitteratur
Livet en gång till: en ryggmärgsskadad möter svensk handikappolitik
ISBN: 9789198131741
Kärlek och stålull: om att växa upp med en utvecklingsstörd mamma
ISBN: 978-91-7205-751-7
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskap om människor med funktionsnedsättning, förhållandet mellan funktionsnedsättning och funktionshinder samt kunskap om svensk handikappolitik. Den studerande ska också skaffa sig grundläggande kunskap om värderingars betydelse för bemötande och professionellt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskaper och förståelse
1 redogöra för historiska och kulturella perspektiv på funktionshinder
2 beskriva huvuddragen i svensk handikappolitik
Färdighet och förmåga
3 diskutera och reflektera kring livsvillkor för personer med funktionsnedsättning
4 diskutera samband mellan funktionsnedsättning och funktionshinder på samhälls-, grupp- och individnivå
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5 reflektera över värderingars och attityders betydelse för bemötande av människor med funktionsnedsättning
6 reflektera över hur ett professionellt förhållningssätt kan främja delaktighet och självbestämmande
Innehåll
Historiska och kulturella perspektiv på funktionshinder
Svensk handikappolitik och samhällets insatser för stöd och service
Funktionshinders sociala innebörd
Delaktighet, självbestämmande, bemötande och attityder
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Projekt (PRO1), 2 hp, avseende lärandemål 1-6. Betyg (G).
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, avseende lärandemål 5-6. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN2), 4 hp, avseende lärandemål 1-6. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SCA008.