Kursplan - Fysioterapi: Rörelsevetenskap
Omfattning
12.0 hp
Kurskod
FYS030
Giltig från
Vårtermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-08-20
Reviderad
2019-08-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Musculoskeletal assessment: joint range of motion, muscle testing, and function
ISBN: 9781975152406
Health Behavior: theory, research, and practice
ISBN: 978-1-118-62900-0
Joint structure and function: a comprehensive analysis
ISBN: 9780803658783
Beteendets ABC: en introduktion till behavioristisk psykoterapi
ISBN: 9789144136639
Motor control: translating research into clinical practice
ISBN: 9781975158279
Health behavior: theory, research, and practice
ISBN: 978-1-118-62898-0
Referenslitteratur
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om centrala begrepp i rörelsevetenskap utifrån ett beteendemedicinskt perspektiv vilket i den här kursen inbegriper biomekanik, funktionell anatomi, motorisk kontroll och beteendeinlärning. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig färdigheter i att beskriva och analysera rörelser i aktiviteter utifrån det beteendemedicinska perspektivet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 definiera biomekaniska begrepp och utföra biomekaniska beräkningar vid statiska tillstånd
2 förklara specifik funktionell anatomi med adekvat terminologi
3 praktiskt tillämpa kunskaper i funktionell anatomi och biomekanik i rörelser och aktiviteter
4 definiera, beskriva och på ett grundläggande sätt tillämpa centrala begrepp i inlärningsteorier samt hälsopsykologiska teorier och modeller
5 analysera rörelser och tillämpa centrala begrepp i rörelsevetenskap vad gäller funktionell anatomi, biomekanik, motorisk kontroll samt beteendeinlärning/förändring
6 genomföra en integrerad analys av rörelsebeteenden utifrån aspekterna motorisk kontroll, funktionell anatomi, biomekanik, samt inlärnings- och hälsopsykologiska teorier
7 i samarbete med andra redovisa eget projektarbete samt kritiskt granska och diskutera andras arbeten
Innehåll
Moment 1: Centrala begrepp, beräkningar, modeller och teorier i rörelsevetenskap
Biomekaniska begrepp och beräkningar
Funktionell anatomi: columna och extremiteter
Ledrörlighetsmätning
Rörelseanalys, praktiskt utförande av funktionella rörelser och analys av dessa
Inlärningsteorier, hälsopsykologiska teorier och modeller för förståelse av beteendeinlärning och beteendeförändring
Moment 2: Fördjupningsarbete: rörelser i dagliga aktiviteter beskrivna utifrån olika aspekter
Skriftligt fördjupningsarbete i grupp
Beskriva och analysera rörelser i dagliga aktiviteter hos personer med och utan funktionsnedsättning relaterat till biomekanik, funktionell anatomi, motorisk kontroll, inlärnings- och hälsopsykologiska teorier och modeller, i relation till aktuell forskning
Muntlig och skriftlig redovisning och opposition
Särskild behörighet
Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17) eller Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Idrott och hälsa A/Idrott och hälsa 1 kan ersättas med intyg på deltagande i gymnastik- eller idrottsverksamhet omfattande minst en gång per vecka under minst ett år
Examination
PRA2, Praktik, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO2, Projektrapport, 4 hp. Skriftlig och muntlig redovisning och opponering av ett fördjupningsarbete i grupp samt aktivt deltagande i seminarier, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN3, Salstentamen, 4 hp. Individuell skriftlig tentamen avseende, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN4, Salstentamen, 2 hp. Individuell skriftlig tentamen, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FYS003.