Kursplan - Transkulturella perspektiv i hälsa, vård och välfärd
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE104
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-01-15
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Dignity in care: a genuine commitment?, volym 18
(12), 7-8.
Caring Science in a New Key, volym 15
(1), 61-65.
The process of cultural competence in the delivery of healthcare services: the journey continues
ISBN: 0-9741582-2-4
Culturally congruent care for older people:Finnish care in Sweden, volym 21
354-361.
Cultural consideration in Evidence-Based Practice.
Towards conceptualization of Trancultural Health Care System: Concepts and Model.
To understand and alleviate suffering in a caring culture.
Supporting People who have Dementia to die with Dignity.
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
ISBN: 9781605477084 (hardback)
Transcultural Health Care : A Culturally Competent Approach (4th Edition)
Prejudice, paradox, and possibility: nursing people from cultures other than one's own.
Intercultural caring - an abductive model, volym 22
485-496.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper och färdigheter om transkulturella perspektiv i relation till hälsa, vård och välfärd. Vidare är syftet att studenten ska förbättra kompetensen och analysera levnadsförhållandena för personer i olika kulturella miljöer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 reflektera över och diskutera begreppen människan, autonomi, integritet, värdighet, hälsa, lidande och vårdande ur ett kulturellt perspektiv med fokus på sociala situationer för individer
2 beskriva och kritiskt förhålla sig kring litteratur om kultur, transkulturella perspektiv samt kulturell kompetens i relation till hälsa och välfärd
3 beskriva interkulturell kompetens i interkulturell kommunikation
4 problematisera tillgänglighet i hälsa och välfärdssystem med transkulturella perspektiv
5 analysera och reflektera över sitt eget beteende vad gäller kultur för att utveckla transkulturell kompetens
6 beskriva och analysera organisationer och de yrkesverksammas roller i möten med personer från olika kulturer
7 beskriva vårdande miljöer i relevanta kulturer med medvetenhet om sjukdomar
8 tillämpa och kritisk reflektera över transkulturella teorier och modeller inom det egna ämnesområdet
Innehåll
Kultur, hälsa och välfärdsbegrepp och teorier
Transkulturella perspektiv i hälsa, vård och välfärd
(O)jämlikhet i hälsa, vård och välfärd
Kulturell kompetens
Individuell autonomi, integritet och värdighet i den aktuella kulturen
Hälsa, lidande och vårdnad i den aktuella kulturen
Yttre och inre vårdmiljö i den aktuella kulturen
Exempel på kulturspecifika förhållanden och sjukdomar
Särskild behörighet
60 hp inom något av ämnesområdena vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, eller omvårdnadsvetenskap, eller folkhälsovetenskap eller fysioterapi eller socialt arbete eller social omsorg eller psykologi eller sociologi eller pedagogik eller motsvarande.
Examination
Närvaro (NÄR1), 0,5 hp, obligatorisk närvaro vid minst 80 % av kursens föreläsningstillfällen. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1.5 hp, skriftlig och muntlig presentation av individuell uppgift, avseende lärandemål 2, 8. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 1 hp, muntlig presentation av gruppuppgift, avseende lärandemål 1, 3, 5. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM3), 1 hp, muntlig presentation av gruppuppgift, avseende lärandemål 4, 6, 7. Betyg Godkänd (G).
PM (PM01), 3.5 hp, skriftlig PM/beskrivning av projektplan med ett uppföljande seminarium, avseende samtliga lärandemål. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på PM01. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE046, VAE072 och VAE078