Kursplan - Arbetsliv
Omfattning
10.0 hp
Kurskod
SOA138
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-01-15
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärande i arbetslivet: möjligheter och utmaningar : en vänbok till Per-Erik Ellström
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Arbete & välfärd: ledning, personal och organisationsmodeller i Sverige
ISBN: 9789144116310
Artiklar
Self-Determination Theory. A Theoretical and Empirical overview in Occupational Health Psychology.
Referenslitteratur
Från idé till verklig förändring: att planera, genomföra och utvärdera förändringsprojekt i kommun och landsting
ISBN: 91-44-03398-2
Hållbart arbetsliv: projekt som gästspel eller strategi i hållbar utveckling
ISBN: 9140651606
URL: Omslagsbild
Övrigt
Artiklarna kommer att finnas tillgängliga på Blackboard.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska skaffa sig arbetslivsrelevanta kunskaper om olika sociologiska, pedagogiska och psykologiska teorier inom temaområdet arbetsliv som är centralt för beteendevetenskaplig yrkesverksamhet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 förklara centrala sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier av betydelse för temaområdet arbetsliv
2 tillämpa sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier för att synliggöra, förtydliga och tolka centrala fenomen inom temaområdet arbetsliv
3 integrera sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier på arbetsliv och organisationsförändring
Innehåll
Kursen bygger på breda kunskaper från det beteendevetenskapliga programmets grundkursår.
Kursdel 1, 2,5 hp:
Arbetslivets sociala förutsättningar (sociologi)
I kursdelen belyses en sociologisk och socialpsykologisk förståelse för den sociohistoriska utvecklingen av det moderna och senmoderna samhällets övergripande arbets -och organisationsformer. Olika teoretiska sätt att se på organisationer belyses samt vad som främjar respektive begränsar förändringsprocesser i organisationer.
Kursdel 2, 2,5 hp:
Arbetslivet – en plats för lärande. (pedagogik)
I kursdelen belyses olika pedagogiska proceser av arbetslivet. Med hjälp av teorier förklaras begrepp som lärande, förändring och delaktighet i arbetslivet.
Kursdel 3, 2,5 hp:
Människan i arbetslivet (psykologi)
I kursdelen belyses olika teoretiska aspekter av arbetets betydelse för individen gällande motivation, ledarskap, värderingar och identitet. Vidare belyses arbetsmiljöns psykiska och sociala konsekvenser för individerna på arbetsplatsen samt olika tillvägagångssätt för att förbättra arbetsförhållandena.
Kursdel 4, 2,5 hp:
I kursdelen användas sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier (ämnesövergripande) på organisationsförändring.
Särskild behörighet
Minst 45 hp inom det beteendevetenskapliga programmet.
Examination
Projekt (PRO1), 2,5 hp, grupparbete. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, individuell skriftlig tentamen sociologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL2), 2,5 hp, individuell skriftlig tentamen pedagogik. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL3), 2,5 hp, individuell skriftlig tentamen psykologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyg VG på kursen krävs VG på minst två av INL1, INL2 och/eller INL3. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SOA119, SOA131.