Kursplan - Sjuksköterskans kärnkompentenser ur vårdteoretiska perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE103
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-06-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Quality and Safety in Nursing : A Competency Approach to Improving Outcomes
Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: sex grundläggande kärnkompetenser
ISBN: 978-91-44-09062-7
Artiklar
Creating appreciative learning cultures
Factors affecting the implementation process of clinical pathway: a mixed method study within the context of Swedish intensive care
Intensive care nurses' conceptions of a critical pathway in caring for aortic-surgery patients: a phenomenographic study
Prevalence and Quality of Clinical Pathways in Swedish Intensive Care Units: A National Survey
Struggling for a feasible tool the process of implementing a clinical pathtway in intensive care: a grounded theory study
URL: Länk
Person-centered care Ready for prime time
To see or not to see
Using the Knowledge to Action Framework in practice: a citation analysis and systematic review
Taking personal responsibility: Nurses' and assistant nurses' experiences of good nursing practice in psychiatric inpatient care
URL: Länk
ICT Learning by Older Adults and Their Attitudes toward Computer Use
URL: Länk
Telehealth Interventions to Support Self-Management of Long-Term Conditions: A Systematic Metareview of Diabetes, Heart Failure, Asthma, Chronic Obstructive Pulmonary Disease, and Cancer
URL: Länk
There is more to risk and safety planning than dramatic risks: Mental health nurses' risk assessment and safety-management practice
URL: Länk
Same same or different?" A review of reviews of person-centered and patient-centered care
The embodied nure: Interdiciplinary knowledge exchange between compassionate nursing and recent developments in embodied leadership studies
URL: Länk
Patient and provider attitudes toward the use of patient portals for the management of chronic disease: a systematic review
URL: Länk
Organizational context features that influence the implementation of evidence-based practices across health care settings: a systematic integrative review
URL: Länk
Development of a framework for person-centred nursing
Nurses use of evidence-based practice at point of care
URL: Länk
Physician and Patient Attitudes Toward Technology in Medicine
URL: Länk
A Concept analysis of person centered care
At risk of exclusion? Degrees of ICT access and literacy among senior citizens.
Inpatient fall prevention from the patient's perspective: A qualitative study
URL: Länk
An Integrative Model of Patient-Centeredness A Systematic Review and Concept Analysis
The importance of ethical aspects when implementing eHealth services in healthcare: a discussion paper
URL: Länk
Caring in Nursing LeadershipA Meta-ethnography From the Nurse Leader's Perspective
URL: Länk
Qualitative Health Research, 7(11) 1738 1747
URL: Länk
Associations between job satisfaction, person‐centredness, and ethically difficult situations in nursing homesA cross‐sectional study
Illusions of team working in health care
Webbadresser
WHO: Health topiceHealth
Referenslitteratur
Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
ISBN: 9789144071459
Personcentrering inom hälso- och sjukvård: från filosofi till praktik
ISBN: 978-91-47-11405-4
Sjuksköterskans kärnkompentenser
Informatik i vården: hälsoinformatik för sjuksköterskor
ISBN: 9789144122342
Exploring person-centredness: a qualitative meta-synthesis of four studies
Person-centred Healtchcare Research
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om kärnkompetenser inom sjuksköterskans professionella ansvarsområde. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla ytterligare kompetens i att använda informatik i vården.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 översiktligt beskriva betydelsen av de sex kärnkompetenserna
2 värdera personcentrerad vård ur kunskapsteoretiska perspektiv
3 utifrån ett vårdvetenskapligt perspektiv värdera betydelsen av personcentrerad vård när det gäller säker vård, informatik, samverkan i team och ledarskap
4 mot bakgrund av klinisk erfarenhet identifiera ett omvårdnadsproblem i behov av kvalitetsutveckling utifrån evidensbaserad kunskap
Innehåll
Vårdvetenskapligt och kunskapsteoretiska perspektiv på:
Personcentrerad vård
Samverkan i team
Evidensbaserad vård
Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling
Säker vård
Informatik
Särskild behörighet
Kandidatexamen i vårdvetenskap/omvårdnadsvetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 5 hp, avseende lärandemål 1-3. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 1 hp, avseende lärandemål 3. Betyg (G).
Seminarium (SEM2), 1,5 hp, avseende lärandemål 4. Betyg (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala