Kursplan - Teknik och samhälle
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
IEO101
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik
Fastställd
2017-01-27
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Föreläsning 1
Sorting things out: classification and its consequences
pp. 33-50.
ISBN: 0262024616
Böcker
Föreläsning 2
A typology of intermediary organizations and their impact on sustainability transition policies. Environmental Innovation and Societal Transitions, 29
pp. 100-113
Böcker
Föreläsning 3
Infrastructuring and the formation of publics in participatory design. Social Studies of Science, 43(2)
pp 241-264
Handbook of new media: social shaping and social consequences of ICTs
pp. 151-162
ISBN: 9781446211304
Böcker
Föreläsning 4
Researching Internet Governance: Methods, Frameworks, Futures
pp. 85-104, Musiani, F. (2020). Science and Technology Studies Approaches to Internet Governance: Controversies and Infrastructures as Internet Politics
Bitcoin and beyond: cryptocurrencies, blockchains, and global governance
pp.133-156, Musiani, F., Mallard, A. and Méadel, C. (2017). Governing What Wasn't Meant To Be Governed: A Controversy-Based Approach to the Study of Bitcoin Governance
ISBN: 9780415792141
Böcker
Föreläsning 5
An interactive perspective on the use of science (Ch.2). In: Launberg, A. Creating value from science. Interaction between academia, business and healthcare in the Uppsala PET Centre case. Ph.D. thesis
URL: Available at:
Böcker
Föreläsning 6
Otherwise engaged. Journal of Cultural Economy, 1(1)
pp. 79-92
When a Seawall Is Visible: Infrastructure and Obstruction in Post-tsunami Reconstruction in Japan. Science as Culture, 25(1)
pp. 23-43
Böcker
Föreläsning 7
The trojan door: Organizations, work, and the open black box. Systems Practice, 5 (4)
pp. 395-410
Syfte
Syfte med kursen är att introducera olika vetenskapliga referensramar för att värdera relationen mellan teknisk utveckling och samhälleliga processer, referensramar som studenterna applicerar på olika sätt under kursens gång för att lära sig hur man designar och utvecklar teknik som svarar mot samhällets behov.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva förutsättningar som främjar teknisk innovation.
2. kartlägga de krav som de viktigaste aktörerna involverade i tekniska processer ställer på tekniken.
3. modellera infrastrukturer som hanterar den komplexitet och de utmaningar som är kopplade till teknisk förändring på olika nivåer.
4. bidra till att designa framtida tekniska scenarier genom att utvärdera genomförbarheten av givna tekniska lösningar.
5. kritiskt utvärdera hur teknik används för att lösa samhälleliga utmaningar genom att välja relevant vetenskaplig litteratur och jämföra olika vetenskapliga paradigm.
6. Kritiskt värdera politiska och policy-relaterade dimensioner av teknisk innovation och förändring.
Innehåll
Studenterna arbetar med olika grupp- och inlämningsuppgifter. Föreläsningar och seminarier introducerar begrepp och verktyg för att diskutera hur man kan arbeta med teknikutveckling. Genom grupp- och individuellt arbete producerar studenterna inte bara egna förslag till modeller och lösningar, utan också kritiska utvärderingar av sådana förslag.
Särskild behörighet
Fysik B, Kemi A, Matematik D (områdesbehörighet 9 med förändring) eller Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 (områdesbehörighet A9).
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, betyg Godkänt (G) [lärandemål 1]
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) [lärandemål 2, 3]
Gruppuppgift (GRU2), 1 hp, betyg Godkänd (G) [lärandemål 4]
Inlämningsuppgift (INL4), 2 hp, betyg 3, 4 eller 5 [lärandemål 5]
Inlämningsuppgift (INL3), 2 hp, betyg Godkänd (G) [lärandemål 6]
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Ges något av betygen 5, 4, 3