Kursplan - Projektledning och förändringsledning i en digital värld
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA233
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik
Fastställd
2020-01-29
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Organisering och digitalisering: att skapa värde i det 21:a århundradet
ISBN: 9789147112623
Artiklar och separata utdrag tillkommer publiceras på Canvas
Syfte
Kursen syftar till att utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter i projektledning och förändringsledning. Särskilt fokus ges till verktyg för målformulering, planering, styrning samt till förändringsledningsarbete i en digital värld.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Formulera projekt- och förändringsrelaterade mål
- Planera ett projekt och ett förändringsarbete
- Kritiskt granska och värdera olika IT-verktyg för projektplanering och projektstyrning
- Diskutera och problematisera behovet av projektledning och förändringsledning i en digitaliserad värld samt skillnader och likheter mellan de båda praktikerna
- Förklara olika modeller för förändring på individ-, grupp- och organisatorisk nivå
Innehåll
Behov av projekt och förändringsarbete.
Projekt och förändringsarbete i den digitala världen.
Att arbeta med mål i projekt och förändring.
Planering, organisering, ledning och styrning av projekt och förändringsarbete.
Individen, gruppen och organisationen i förändring.
Ledning i digitala arbetspraktiker.
Ramar, fallgropar och framgångsfaktorer i projekt och förändringsarbete.
Resultat, avslutning och överlämning av projekt och förändringsarbete.
Särskild behörighet
60 hp företagsekonomi med successiv fördjupning, varav 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska 15 hp vara på nivå G1F.
Examination
Projekt (PRO1), Skriftlig rapport och muntlig presentation av grupparbete samt skriftlig individuell reflektion 3,5hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Avser lärandemål 1-2)
Seminarium (SEM1), Kritisk reflektion av IT-verktyg för projektledning/förändringsledning, 1hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)(Avser lärandemål 3)
Seminarium (SEM2), Diskussion och kritisk granskning av behov av projektledning och förändringsledning i en digital värld, 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G) (Avser lärandemål 4)
Hemtentamen (HEM1), Skriftlig hemtentamen, 2 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Avser lärandemål 1, 2, 4 och 5)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Ges något av betygen A, B, C, D, E, F
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Överlappar med kursen OAH101, 2,5 hp, (Projektledningsmomenten i denna kurs överlappar till viss del med innehåll och moment i OAH101, HEM 1: 1hp, PRO1: 1.5hp)
Skriv ut kursplan