Kursplan - Professionsblock 2 med inriktning somatisk vård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE207
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-08-20
Reviderad
2020-02-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vårdpedagogiska utmaningar
Genus-och mångfaldsperspektiv i hälso-och sjukvården. Sid 156-185 Lärande team i vård och omsorg. Sid 186-208 Delaktighet och lärande i vårdarbete. Sid 228-247
ISBN: 978-91-47-08470-8
VIPS-boken: välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet
ISBN: 9789144137452
Vårdvetenskap: vetenskapen om vårdandet : om det tidlösa i tiden
Sid. 19-130 Vårdprocessen
ISBN: 9789147106653
Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt
ISBN: 9789144123189
Den lärande patienten
Institutionella språk och samtal om hälsa. Kap 2, sid 39-61 Lärande som förändrat deltagande. Kap 3, sid 63-86.
ISBN: 978-91-44-04790-4
Webbadresser
Evidensbaserad vård och omvårdnad
URL: Länk
ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
URL: Länk
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
URL: Länk
Lagar
URL: Länk
SBAR
URL: SBAR
Vårdtekniska moment
URL: Länk
Referenslitteratur
Övrigt
Tillkommer artiklar, rapporter samt relevanta styrdokument (cirka 150 s.)
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper och färdigheter i omvårdnad inom somatisk vård. Kursen syftar även till att studenten ska utöka sin självkännedom och förmåga till inlevelse med beaktande av ett etiskt förhållningssätt och en helhetssyn på människan.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. relatera till teori och tillämpa vårdprocessens faser utifrån en helhetssyn av patienten och föreslå hur vårdandet kan främja hälsa och lindra lidande hos patienten inom somatisk vård
2. argumentera för och planera patientens omvårdnad inom somatisk vård utifrån evidensbaserad kunskap
3. tillämpa omvårdnadsdokumentation inom somatisk vård utifrån vårdprocessen och relevanta styrdokument
4. beräkna, iordningsställa och administrera läkemedel i enlighet med relevanta författningar samt informera och bedöma läkemedlens effekt och biverkningar hos patienten inom somatisk vård
5. observera, bedöma och redogöra för patientens ohälsotillstånd i relation till ordinerad behandling samt utföra och medverka vid omvårdnad
6. samverka med olika professioner och undervisa vårdpersonal, patient och/eller närstående
7. beskriva och visa på utvecklad självkännedom och ett etiskt förhållningssätt gentemot patient, närstående och vårdpersonal
Innehåll
Kursen omfattar 6 hp verksamhetsförlagd utbildning och 1,5 hp teoretiska studier
Vårdvetenskap 4,5 hp
Evidensbaserad omvårdnad inom somatisk vård
Fördjupning av vårdprocessen
Omvårdnadsdokumentation
Relevanta styrdokument
Etiskt förhållningssätt i vårdandet
Medicinsk vetenskap 1,5 hp
Omvårdnad vid somatiska sjukdomar och ohälsotillstånd
Läkemedelshantering och bedömning av läkemedels effekt
Tillämpning av vårdtekniska moment
Vårdpedagogik 1,5 hp
Pedagogisk förmåga avseende samverkan mellan professioner och undervisning
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola och godkänt betyg från läkemedelsberäkning och verksamhetsintegrerat lärande (VIL) under termin 3 eller motsvarande.
Observera, för att vara behörig till kursen ska kraven för särskild behörighet vara uppfyllda senast tre veckor innan kursstart.
Examination
VFU1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, inklusive aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier med presentation och diskussion avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM2, Hemtentamen, 1,5 hp avseende lärandemål 1, 2, 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VFU1 gäller begränsade examinationsmöjligheter. I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på VFU-platser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut).
Student som på arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtagande som finns i studieplanen vara uppfyllda.
Påbörjad VFU innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid (dnr 2020/0210).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE061