Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 hp
På uppdrag av Skolverket erbjuder vi kursen läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass.
Målgrupp
Målgrupp för uppdragsutbildningen är personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Ytterligare information finns på www.skolverket.se Länk till annan webbplats.
Syfte
Syftet med uppdragsutbildningen är att stärka förskollärares kompetens att undervisa i en eventuellt kommande 10-årig grundskola samt att minska skillnaden mellan förskollärares utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 avseende grundläggande läs- och skrivinlärning.
På så vis främjas likvärdig undervisning som leder till att alla elever ges förutsättningar att nå de nationella målen.
Kursinnehåll
Kursen innehåller den grundläggande läs-, skriv- och inlärningens ämnesdidaktik och metodik. De innehåller också uppföljning och bedömning av elevers läs- och skrivlärande som grund för fortsatt lärande och undervisning utifrån alla barns/elevers erfarenheter och behov.
Uppdragsutbildningen är baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och utgår från grundskolans uppdrag och styrdokument. Vidare beaktas bemötande av elever i behov av särskilt stöd samt inkluderande förhållningssätt.
Kursen innehåller följande områden:
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt grammatikdidaktik
- Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
- Läs- och skrivinlärning, teorier och modeller
- Responsgivning
- Exempel på barnlitteratur från olika tider och genrer samt praktiska exempel på dess användning i undervisning
- Språk-och litteraturvetenskapliga och didaktiska teorier, begrepp och metoder
- Språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för elever med olika förutsättningar och behov
- Teoretiska och didaktiska aspekter på elevers språkutveckling i ett första och andraspråksperspektiv
- Planering av undervisning för elever med olika förutsättningar och behov i ett första- och andraspråksperspektiv
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- IKT i undervisning – verktyg, pedagogiska program och applikationer för elevers språkutveckling
- Internationella och nationella perspektiv på språkundervisning
- Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
- Akademiskt skrivande
Studietakt
Kvartsfart.
Start och slutdatum
- Kursen startar 25 augusti 2025
- Kursen avslutas 7 juni 2026
Undervisningsform
Distans via webbaserad lärplattform eller dylikt, utan campusförlagda träffar.
Validering
Lärosätet erbjuder validering för deltagare som är antagna till kursen. Valideringsprocessen genomförs i början av uppdragsutbildningen
Anmälan
Anmälan sker till antagning.se Länk till annan webbplats.
Kontakt
Avgifter
Kursen är avgiftsfri för dig som deltagare.
Kursplan
Du kan läsa i detalj om utbildningen, dess innehåll och litteratur m.m. i kursplanen
Se kursplan