Text

Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 hp

  • Högskolepoäng 15 hp
  • Studieort Enligt överenskommelse med huvudman
  • Utbildningsnivå Grundnivå
  • Huvudområde Svenska

På uppdrag av Skolverket erbjuder vi kursen läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass.

Målgrupp

Målgrupp för uppdragsutbildningen är personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.

Ytterligare information finns på www.skolverket.se Länk till annan webbplats.

Syfte

Syftet med uppdragsutbildningen är att stärka förskollärares kompetens att undervisa i en eventuellt kommande 10-årig grundskola samt att minska skillnaden mellan förskollärares utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 avseende grundläggande läs- och skrivinlärning.

På så vis främjas likvärdig undervisning som leder till att alla elever ges förutsättningar att nå de nationella målen.

Kursinnehåll

Kursen innehåller den grundläggande läs-, skriv- och inlärningens ämnesdidaktik och metodik. De innehåller också uppföljning och bedömning av elevers läs- och skrivlärande som grund för fortsatt lärande och undervisning utifrån alla barns/elevers erfarenheter och behov.

Uppdragsutbildningen är baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och utgår från grundskolans uppdrag och styrdokument. Vidare beaktas bemötande av elever i behov av särskilt stöd samt inkluderande förhållningssätt.

Kursen innehåller följande områden:

  • Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt grammatikdidaktik
  • Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
  • Läs- och skrivinlärning, teorier och modeller
  • Responsgivning
  • Exempel på barnlitteratur från olika tider och genrer samt praktiska exempel på dess användning i undervisning
  • Språk-och litteraturvetenskapliga och didaktiska teorier, begrepp och metoder
  • Språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för elever med olika förutsättningar och behov
  • Teoretiska och didaktiska aspekter på elevers språkutveckling i ett första och andraspråksperspektiv
  • Planering av undervisning för elever med olika förutsättningar och behov i ett första- och andraspråksperspektiv
  • Dokumentation, analys och bedömning av elevers språk-, skriv- och läsutveckling
  • IKT i undervisning – verktyg, pedagogiska program och applikationer för elevers språkutveckling
  • Internationella och nationella perspektiv på språkundervisning
  • Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
  • Akademiskt skrivande

Studietakt

Kvartsfart.

Start och slutdatum

  • Kursen startar 25 augusti 2025
  • Kursen avslutas 7 juni 2026

Undervisningsform

Distans via webbaserad lärplattform eller dylikt, utan campusförlagda träffar.

Validering

Lärosätet erbjuder validering för deltagare som är antagna till kursen. Valideringsprocessen genomförs i början av uppdragsutbildningen

Anmälan

Anmälan sker till antagning.se Länk till annan webbplats.

Kontakt

Avgifter

Kursen är avgiftsfri för dig som deltagare.

Kursplan

Du kan läsa i detalj om utbildningen, dess innehåll och litteratur m.m. i kursplanen

Se kursplan